Springen naar inhoud

Sonic boom

• Log in om te kunnen reageren

Onwetend

Onwetend

• >250 berichten
  • 307 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 16 februari 2012 - 19:48

Goedendag,

tot mijn grote verbazing zag ik zojuist wat filmpjes over vliegtuigen die door de geluidsbarriere gaan, of liever gezegd, met de snelheid van het geluid reizen.

voor de liefhebber: filmpje 1, 2, 3

Wat ik nou nog nooit heb geweten, is dat er wanneer een vliegtuig met de snelheid van het geluid reist, er zich zo'n hele 'wolk' lijkt te vormen. wat is dit in vredesnaam? hoe kan dit? het zal toch niet zo zijn dat door de opeenstapeling van geluidsgolven de lichtgolven niet meer kunnen passeren? wat zie je nu eigenlijk? is het de trilling van moleculen, of juist niet?

voor de duidelijkheid een plaatje van het fenomeen dat ik bedoel:

Geplaatste afbeelding
Geplaatste afbeelding

ik ben benieuwd wie me hier meer over kan vertellen. (voor de bijdehandjes die zeggen wikipedia: daar heb ik het niet kunnen vinden)

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

shimmy

shimmy

• >1k berichten
  • 1123 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 februari 2012 - 20:34

ik ben benieuwd wie me hier meer over kan vertellen. (voor de bijdehandjes die zeggen wikipedia: daar heb ik het niet kunnen vinden)

Zoeken "sonic boom" op de wetenschapsforum zoekfunctie geeft deze zelfde vraag meerdere malen. Onder andere 3 maanden geleden nog.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44872 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 16 februari 2012 - 21:04

(voor de bijdehandjes die zeggen wikipedia: daar heb ik het niet kunnen vinden)

In de link van Shimmy kom je ook een bijdehandje tegen die het wťl op wikipedia kon vinden ;)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44872 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 16 juni 2012 - 23:38

nog een mooie foto in dit verband:

epic-win-photos-breaking-the-sound-barrier-win.jpg
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures