Sterkte van een hoeklas

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 17

Sterkte van een hoeklas

Ik heb een as met aan het einde van de as een doos (met daarin allemaal tandwielen maar dat maakt niet zo veel uit) gelast.

De doos weegt zo'n 150 kg (er zit meer in dan alleen tandwielen, ;) ) en het zwaartepunt van de "doos" steekt ongeveer zo'n 250mm uit van de as. Nu wil ik de as bevestigen door middel van een simpele hoeklas (aan beide kanten van de as). Mijn vraag is alleen, aangezien ik totaal geen ervaring heb met lassen, hoe lang moet mijn hoeklas zijn om dit te kunnen houden?

Er hangt dus ongeveer 750N aan elke las. En het moment op de las zal zijn 187.5 Nm per las zijn. Ik begrijp dat dit aan de kwaliteit van de lasser ligt, maar gemiddeld, hoe lang ongeveer? Is dat 40mm of meer in de trend van 100mm?

Bedankt!

Robert

Gebruikersavatar
Berichten: 1.292

Re: Sterkte van een hoeklas

schetsje ter verduidelijking?

a-waarde van de hoeklas = ? (halfautomaat, elektroden, enkele pas, meerlagen, ... afhankelijk van de wanddikte van de doos (as is massief?) )

Ik veronderstel dat dit enkel statisch wordt belast?

met de natte vinger zou ik zeggen dat 2x 1 cm ruimschoots voldoende is, maar er zijn normen die minimumwaarden voorschrijven ...

Berichten: 17

Re: Sterkte van een hoeklas

Ik heb dus geen idee van de a-waarde. Ik had graag dat iemand me dat zou vertellen haha, :)

Heb erg weinig ervaring en verstand van lassen dus vandaar. Ik heb veel gezocht op minimumvoorwaarden / ontwerpregels maar ik kan er niks echt over vinden. Er zijn ook te veel variabelen maar had graag dat iemand met veel praktijkervaring me hier wat op weg kon helpen.

De as is massief ja. Ik denk toch gewoon dat ik 't zal bevestigen met een paar flinke bouten. Maakt 't ook iets gemakkelijker indien er onderhoud aan nodig is.

Reageer