Springen naar inhoud

Enkele vragen met betrekking tot warmtegeneratie

• Log in om te kunnen reageren

Devedse

Devedse

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 17 februari 2012 - 12:07

Ik had een onenigheid met enige kamergenoten op mijn stage. Ik zei dat 10 laptops van 100 watt net zo veel warmte genereren dan een kacheltje van 1000 watt.
Klopt dit?

Ook vroeg ik mijzelf af of het mogelijk is om met een air conditioner/koelkast een verwarmingsrendement van meer dan 100% kan krijgen, door het volgende te doen:

Zet een koelkast met de koude zijde naar buiten en de warme zijde naar binnen. Nu onttrekt de koelkast dus ďenergieĒ van de buitenlucht en aangezien er geen energie verloren gaat wordt de binnenkant van je huis dus door de energie die de koelkast gebruikt + de energie van buiten verwarmt.

Dit geeft dus een hoger rendement dan 100%, of zie ik dit verkeerd?

Met vriendelijke groeten,
Devedse

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Fred F.

Fred F.

• >1k berichten
  • 4168 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 17 februari 2012 - 12:36

Ik had een onenigheid met enige kamergenoten op mijn stage. Ik zei dat 10 laptops van 100 watt net zo veel warmte genereren dan een kacheltje van 1000 watt.
Klopt dit?

Klopt. Geldt overigens ook voor 10 mensen van 100 Watt.

Zet een koelkast met de koude zijde naar buiten en de warme zijde naar binnen. Nu onttrekt de koelkast dus ďenergieĒ van de buitenlucht en aangezien er geen energie verloren gaat wordt de binnenkant van je huis dus door de energie die de koelkast gebruikt + de energie van buiten verwarmt.

Dit geeft dus een hoger rendement dan 100%, of zie ik dit verkeerd?

Klopt. In dit geval spreekt men gewoonlijk niet over rendement maar over de COP (Coefficient Of Performance) van de warmtepomp. De COP zou in dit geval bijvoorbeeld 3 kunnen zijn, wat betekent dat er 3 keer zoveel energie afgegeven wordt als er energie (elektriciteit) door de warmtepomp gebruikt wordt.
Er zijn warmtepompen te koop waarmee je op de door jou geschetste manier je huis zelfs in de winter kunt (bij)verwarmen, en die in de zomer in omgekeerde richting te gebruiken zijn als airco.
Hydrogen economy is a Hype.

Devedse

Devedse

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 17 februari 2012 - 12:48

Wat ik dan niet snap is waarom dit systeem niet veel meer wordt toegepast aangezien je op deze manier toch eigenlijk heel veel energie kan besparen ten opzichte van andere manieren om te verwarmen?

Edit:
Kun je hier ook geen elektriciteit mee genereren?

Veranderd door Devedse, 17 februari 2012 - 12:51

Fred F.

Fred F.

• >1k berichten
  • 4168 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 17 februari 2012 - 20:41

Wat ik dan niet snap is waarom dit systeem niet veel meer wordt toegepast aangezien je op deze manier toch eigenlijk heel veel energie kan besparen ten opzichte van andere manieren om te verwarmen?

Die energiebesparing is niet zo groot als het lijkt.
De opwekking van de voor de warmtepomp benodigde elektriciteit heeft immers een rendement ver beneden 100 %. Dat blijkt ook uit je energierekening.
Bij mij in Nederland betaal ik meer dan 3 keer zoveel voor dezelfde energiehoeveelheid elektriciteit als voor dezelfde energiehoeveelheid gas.

Bovendien levert zo'n warmtepomp geen warm water en maakt de binnen-unit van zo'n warmtepomp geluid (zo'n 50 dB(A)).

Kun je hier ook geen elektriciteit mee genereren?

Nee. het "pompen" van warmte van lage naar hogere temperatuur kost altijd energie.

Veranderd door Fred F., 17 februari 2012 - 20:42

domm

domm

• 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 20 februari 2012 - 15:08

Maar die tien laptops kunnen dus wel een slechter rendement hebben dan het kacheltje van 1000watt. Dan ben je dus nog steeds meer energie kwijt om wel evenveel warmte te genereren.

Fred F.

Fred F.

• >1k berichten
  • 4168 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 20 februari 2012 - 19:45

Nee hoor. De elektriciteit die een computer verbruikt wordt volledig omgezet in warmte.
Dat geldt ook voor een TV, of een radio, of een lamp, of een stofzuiger, of een afzuigkap, of een ventilator, of een scheerapparaat, of een mixer, of een magnetron, of een koelkast, of ... noem maar op.

KeesJan

KeesJan

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 26 februari 2012 - 17:52

OP is vergeten te vermelden dat het er veel meer verschillende omgevingsfactoren zijn.

- De laptops zouden verspreid staan in een ruime ruimte
- Het huis waar de laptops staan tocht (aanzienlijk)

En nog belangrijker: het betrof de gevoelstemperatuur, niet de uiteindelijk gegenereerde warmte.

Nu de discussie duidelijk is en er geen factoren of essentiele discussie onderwerpen zijn verzwegen (zoals gedaan door de OP) wil ik de herziene visie van de heer Fred F. of een andere pluimdrager wel eens horen.

Met vriendelijke groet,

Kees-Jan

P.S. a.u.b niet offtopic gaan over een warmtepomp, deze is niet relevant mbt tot de discussie. Danku.

Veranderd door KeesJan, 26 februari 2012 - 17:53

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44865 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 26 februari 2012 - 18:35

gevoelstemperatuur is een kwestie van temperatuur en een zg "windaanval".

Of je dat "oplost" middels een kacheltje van 1000 W of met 10 laptops van elk 100 W maakt weinig/geen merkbaar verschil voor het compenseren van het warmteverlies, of dat nou wordt veroorzaakt door tocht of door een onvermijdelijker manier van warmteverlies.

Als het om de financiŽn gaat is verwarmen op aardgas ca 4 x zo kostenefficiŽnt als verwarmen op stroom. Voor de prijs van 4 laptops moet je een fatsoenlijke CV-ketel kunnen kopen, dus dat heb je er op meerdere manieren dan ťťn rap uit.

Maar beter eerst om een metertje of wat tochtstrip gaan naar de doehetzelver.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

KeesJan

KeesJan

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 26 februari 2012 - 19:31

gevoelstemperatuur is een kwestie van temperatuur en een zg "windaanval".

Of je dat "oplost" middels een kacheltje van 1000 W of met 10 laptops van elk 100 W maakt weinig/geen merkbaar verschil voor het compenseren van het warmteverlies, of dat nou wordt veroorzaakt door tocht of door een onvermijdelijker manier van warmteverlies.

Als het om de financiŽn gaat is verwarmen op aardgas ca 4 x zo kostenefficiŽnt als verwarmen op stroom. Voor de prijs van 4 laptops moet je een fatsoenlijke CV-ketel kunnen kopen, dus dat heb je er op meerdere manieren dan ťťn rap uit.

Maar beter eerst om een metertje of wat tochtstrip gaan naar de doehetzelver.

Je wilt hiermee zeggen dat het niet uitmaakt voor de gevoelstemperatuur of je naast een kacheltje zit of dat er een aantal laptops verspreid door de kamer staan? Want zo voelt het toch niet aan :)

En nee het gaat niet om financiŽn, die opmerking zie ik als een belediging.

Fred F.

Fred F.

• >1k berichten
  • 4168 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 26 februari 2012 - 20:33

OP is vergeten te vermelden dat het er veel meer verschillende omgevingsfactoren zijn.

- De laptops zouden verspreid staan in een ruime ruimte
- Het huis waar de laptops staan tocht (aanzienlijk)

En nog belangrijker: het betrof de gevoelstemperatuur, niet de uiteindelijk gegenereerde warmte.

Het betrof in dit topic helemaal niet de gevoelstemperatuur. De vraag van de topicstarter was heel duidelijk:

Ik zei dat 10 laptops van 100 watt net zo veel warmte genereren dan een kacheltje van 1000 watt.
Klopt dit?

En het antwoord daarop is simpel: ja.
Het maakt voor de temperatuur in de ruimte geen bal uit of de laptops verspreid staan of niet. De gemiddelde temperatuur van de ruimte zal dezelfde zijn met een kachel van 1000 Watt of met laptops die samen 1000 Watt doen.
Het maakt ook niet uit of het tocht of niet. Die tocht zal dezelfde invloed hebben op de gemiddelde ruimtetemperatuur in geval van een kachel als in geval van laptops.

Nu de discussie duidelijk is en er geen factoren of essentiele discussie onderwerpen zijn verzwegen (zoals gedaan door de OP) wil ik de herziene visie van de heer Fred F. of een andere pluimdrager wel eens horen.

Er waren geen essentiŽle onderwerpen verzwegen. De discussie was hartstikke duidelijk totdat jij het nodig vond nutteloze opmerkingen te plaatsen.

P.S. a.u.b niet offtopic gaan over een warmtepomp, deze is niet relevant mbt tot de discussie.

Een warmtepomp is helemaal niet offtopic. De topicstarter stelde immers zelf een vraag over gebruik van een koelkast om warmte van buiten naar binnen te pompen. Het is juist jouw gezeur over gevoelstemperatuur wat offtopic is.

Ik denk dat velen juist deze opmerking van jou beledigend vinden.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44865 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 26 februari 2012 - 22:47

Je wilt hiermee zeggen dat het niet uitmaakt voor de gevoelstemperatuur of je naast een kacheltje zit of dat er een aantal laptops verspreid door de kamer staan? Want zo voelt het toch niet aan :)

Dat is dan puur psychologisch en zeker niet fysisch, tenzij jij in je eentje bovenop dat kacheltje gaat zitten. (Gevoelstemperatuur is overigens niet psychologisch, dat is omdat een luchtstroom per seconde meer warmte afvoert van je huid dan stilstaande lucht zou doen. 10įC bij windkracht 4 voelt daarom net zo koud aan als 0įC bij windstilte. In beide gevallen verliest je lichaam evenveel warmte per seconde).

Ik zou niet weten waarom.

We zijn hier (meende ik) een discussie aan het voeren over verwarming in een kennelijk tochtige ruimte. Verwarming heeft twee facetten: comfort en kosten. De tijd dat de trui uit en de thermostaat ongelimiteerd omhoog kom omdat het toch allemaal verhoudingsgewijs niks kostte is voorbij. Als jij een suggestie ter verhoging van comfort ťn gelijktijdige verlaging van de kosten als beledigend wil ervaren hebben jij ťn de topicstarter kennelijk nog steeds niet duidelijk kunnen maken wŠt nou eigenlijk jullie probleem is.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Bart

Bart

• >5k berichten
  • 7224 berichten
  • VIP

Geplaatst op 27 februari 2012 - 08:18

Dat is dan puur psychologisch en zeker niet fysisch, tenzij jij in je eentje bovenop dat kacheltje gaat zitten. (Gevoelstemperatuur is overigens niet psychologisch, dat is omdat een luchtstroom per seconde meer warmte afvoert van je huid dan stilstaande lucht zou doen. 10įC bij windkracht 4 voelt daarom net zo koud aan als 0įC bij windstilte. In beide gevallen verliest je lichaam evenveel warmte per seconde).

Topicstarter bedoelt waarschijnlijk comforttemperatuur in een woning. Dit is het gemiddelde van de lucht temperatuur en stralingstemperatuur. Straling speelt binnen woningen namelijk een belangrijke rol bij comfortbeleving.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures