Springen naar inhoud

Eindwerk paradoxen

• Log in om te kunnen reageren

Robx

Robx

• 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 17 februari 2012 - 14:33

Hallo,

Ik en mijn groepsleden moeten dit jaar een eindwerk maken van wiskunde.
Wij hebben voor het volgend onderwerp gekozen, namelijk Paradoxen.

In dit ruime thema moesten we een klein deel verder onderzoeken.

Wij hebben gekozen voor 3 paradoxen: Het Drie Deuren probleem, de 3 gevangenen en de Doos van Bertrand.

We hebben al een onderzoeksplan opgesteld en het veldwerk uitgetypt.
Wij moeten ook een literatuurstudie opstellen. Wij vinden echter weinig bronnen hierover buiten site's.

Nu mijn vraag: Heeft iemand ook al ervaring met dit onderwerp en hoe heeft die persoon dit dan behandeld?

En kent er iemand misschien goede boeken die deze paradoxen bevatten?

Mvg Robx en zijn groep ;)

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

hanzwan

hanzwan

• >100 berichten
  • 132 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 februari 2012 - 22:49

Dit eindwerk is dan bedoeld voor het VWO of Havo eind jaar neem ik aan?

Dit soort problemen komen meestal bij een elementair kansreken vak in het eerste studiejaar wiskunde/econometrie aan bod. Mijn studie gebruikte het boek "Fundamentals of Probability" van Ghahramani.

Ik raad je dit boek ten sterkste af tenzij je a) suivant-autistisch bent of b) van zelfkastijding houd. Ik hoor van anderen dat het boek:

http://www.amazon.co...i...5141&sr=1-1

veel beter te lezen is. Het is een duur boek en ik raad je dan ook aan te proberen het ergens te lenen. (bijvoorbeeld van studenten of een bibliotheek) Mocht je dit boek niet vinden dan zullen andere eerste jaar-kansreken studieboeken ook helpen. Probeer dan een beetje door de wiskundige notatie heen te lezen en de vraagstukken te maken.

Een ander interessant probleem dat ongeveer dezelfde moeilijkheidsgraad heeft is:
http://en.wikipedia....irthday_problem

Mocht je vragen hebben of hulp nodig hebben bij uitwerkingen dan kun je op dit forum altijd je vragen kwijt.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures