Grafieken matchen

Moderators: dirkwb, Xilvo

Reageer
Berichten: 1

Grafieken matchen

Hi,

Ik wil graag de beste manier weten om 2 grafieken (met ieder 4 staven) met elkaar te matchen.

Stel ik heb 2 grafieken: A en B

Grafiek A: staaf 1=20, 2e=80, 3e=50, 4e=75

Grafiek B: staaf 1=10, 2e=20, 3e=80, 4e=70

Vraag is nu: in hoeverre komt grafiek B overeen met grafiek A ?

Wanneer ze beide dezelfde staven hebben is de overeenkomst 100%

Hoe bereken je nu het percentage van overeenkomst wanneer de staven afwijken,zoals hierboven?

Hoop dat iemand hier een goede oplossing voor heeft. Al vast bedabkt voor de moeite.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.097

Re: Grafieken matchen

Ik ben niet op de hoogte van een kant-en-klare oplossing, maar misschien kun je er zelf eentje verzinnen. Je moet dan eerst verzinnen waarvoor je het wil gebruiken. Je kunt je bijvoorbeeld afvragen of je mee wil nemen dat wanneer de grafieken niet helemaal overeenkomen, is het dan van belang hoeveel de ene in horizontale richting verschoven is t.o.v. de ander. Een andere mogelijkheid is om de gemiddelde afwijking per bar te geven, of de afwijkingen eerst kwadrateren, dan optellen en daarvan weer de wortel nemen (om grote verschillen zwaarder mee te laten wegen). Deze laatste twee zouden in jouw geval opleveren een gemiddelde afwijking van (1)
\(\frac{10+60+30+5}{4} = 26\frac{1}{4}\)
of van (2)
\(\frac{1}{4} \sqrt{10^2+60^2+30^2+5^2} = 17\)
. Dit geeft je echter nooit percentages zoals jij het wil hebben. Misschien kun je zelf een wiskundige formule bedenken die dit voor je doet.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.320

Re: Grafieken matchen

Men kan altijd wel wat verzinnen maar of het zinvol is, dat is wat anders.

Hier zou je kunnen nemen hoeveel % de staven van A boven die van B liggen en dat weer uitmiddelen.

Dus:

1e. 100%

2e. 200%

3e. -37.5%

4e. 7.1%

En dit weer (al of niet gewogen) uitmiddelen.

Maar nogmaals of dit iets prakties is weet ik niet.
In de wiskunde zijn er geen Koninklijke wegen Majesteit.

Reageer