Springen naar inhoud

Bepaling lichtsnelheid altijd met gebruik van een spiegel?

• Log in om te kunnen reageren

witdejesse

witdejesse

• 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 17 februari 2012 - 15:34

Ik ben vrij nieuw in de wereld van de relativiteitstheorie en de lichtsnelheid. Ik vroeg me af of de experimenten om de lichtsnelheid te bepalen altijd zijn gedaan met gebruik van ťťn of meerdere spiegels? En hoe weten we dan dat het licht niet even 'rust' in de spiegel alvorens te weerkaatsen? En weet je bovendien de exacte locatie van de weerkaatsing? Ik bedoel, hoe weet je dat de weerkaatsing aan het oppervlak van de spiegel gebeurt en niet een stukje daaronder?

mvg, Jesse de Wit

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Neutra

Neutra

• >250 berichten
  • 354 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 17 februari 2012 - 23:58

Ole RΦmer deed het zonder spiegels. Volg de link.

Veranderd door Neutra, 18 februari 2012 - 00:00

In physics I trust

In physics I trust

• >5k berichten
  • 7384 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 18 februari 2012 - 00:20

Of deze als je meer wil weten over de gebruikte methode: klik.
"C++ : Where friends have access to your private members." — Gavin Russell Baker.

eendavid

eendavid

• >1k berichten
  • 3751 berichten
  • VIP

Geplaatst op 18 februari 2012 - 10:11

Dergelijke metingen kunnen nu niet zonder meer aanvaard worden, om dergelijke problemen. Het meten van de lichtsnelheid met spiegels is daarom veel netter dan deze zonder spiegels. Mogelijke problemen opgesomd in de openingspost kunnen opgevangen worden door de metingen te doen bij verschillende afstanden L (een constante delay wordt zo uitgefilterd). Bij de typische interferometriemetingen wordt sowieso naar verschillen gekeken in doen de gestelde problemen zich niet voor.

kitcar

kitcar

• >25 berichten
  • 34 berichten
  • Gebruiker