Prolaps mitralisklep

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Prolaps mitralisklep

Hoe kan een prolaps van de mitralisklep in verband staan met een verlaagde BMI (body mass index)? ;)

Wikipedia quote:
Historically, the term mitral valve prolapse syndrome has been applied to MVP associated with palpitations, atypical chest pain, dyspnea on exertion, low body mass index, and electrocardiogram abnormalities in the setting of anxiety, syncope, low blood pressure, and other signs suggestive of autonomic nervous system dysfunction.
Dit wil ik plaatsen in context met de thoracale aandoening pectus excavatum. Bij deze afwijking wordt vaak gesproken van lange, magere patiënten. Daarbij zijn er bij PE-patiënten regelmatig problemen met de mitralisklep, in de vorm van een prolaps. Nochtans is er geen oorzaak van dat frequent voorkomend postuur van de gemiddelde pectuspatiënt bekend...dus ik ben heel benieuwd hoe een prolaps van de mitralisklep in verband staat met een verlaagd BMI.
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Prolaps mitralisklep

Dat weten we eigenlijk nog niet: http://meeting.chestpubs.org/cgi/content/a...ct/130/4/192S-d

(artikeltje is 6 jaar oud, maar nieuwere relevante hits op pubmed met mitral valve BMI kreeg ik niet)

Het is natuurlijk slechts een associatie. Wat ik bijvoorbeeld weet is dat mensen met Marfan, Ehlers-Danlos en andere collageenaandoeningen doorgaans erg mager zijn en ook een verhoogd risico hebben op mitralisklepinsufficientie.

Als deze mensen in je onderzoeksgroep zitten van een lage BMI, dan vind je een groot percentage mensen met een mitralisklepprobleem. Zo komt Marfan bij ongeveer 1:10.000 voor (gediagnosticeerd!) en Ehlers-Danlos bij 1:5000.

Gezien de hoog variabele expressie van deze aandoeningen komen ze wellicht veel vaker voor in mildere varianten.

Ik vraag me ook of iemand die een BMI > 30 heeft zonder mitralisklepinsufficientie opeens één ontwikkelt als zijn BMI < 20 wordt. Een causaal verband lijkt mij sterk, maar daarover weten we helaas nog te weinig.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Re: Prolaps mitralisklep

maar nieuwere relevante hits op pubmed met mitral valve BMI kreeg ik niet)
Yes, heb ik toch niets over het hoofd gezien...ik vond het al zo vreemd dat er op zo'n feitelijke manier werd gesproken over deze associatie.
Wat ik bijvoorbeeld weet is dat mensen met Marfan, Ehlers-Danlos en andere collageenaandoeningen doorgaans erg mager zijn en ook een verhoogd risico hebben op mitralisklepinsufficientie.
Klopt, bindweefselaandoeningen spelen zeker een rol bij mitralisklepinsufficiëntie, alleen is het opmerkelijk dat een deel van de pectuspatiënten (met een souffle) waarbij de pectus excavatum is gecorrigeerd, wordt vastgesteld dat de, eerder waargenomen, souffle is verdwenen. Dan zou je haast moeten overwegen dat de prolaps van deze groep patiënten werd opgedoekt door decompressie van het sternum, aangezien de invloed van een bindweefselaandoening niet ineens verdwenen is na het operatief corrigeren van de pectus. Overigens zou dit laatste wellicht vreemd zijn doordat in een dergelijk geval (compressie van sternum op hart) je eerder zou verwachten dat de tricuspidalisklep de pineut is, in plaats van de mitralisklep. :)

Toch kwam ik weldit artikel (uit 1986 :) ) tegen wat inderdaad tot een beeld kan leiden dat een groot deel van de pectuspatiënten met een mitralis prolaps te kampen heeft. Maar dan is het alsnog interessant waarom dan juist de mitralisklep zo gevoelig is, met als gevolg (of syndroomgebonden eigenschap) dat het BMI lager is.
Ik vraag me ook of iemand die een BMI > 30 heeft zondermitralisklepinsufficiëntie opeens één ontwikkelt als zijn BMI < 20 wordt. Een causaal verband lijkt mij sterk, maar daarover weten we helaas nog te weinig.
Ja, inderdaad een leuke vraag! Evenals dat je het omkeert: heeft iemand met een toename van het BMI een kleinere kans op het ontwikkelen van een mitralisklepinsufficiëntie...dat zou nogal tegen de huidige wetenschappelijke kennis over hart-en vaat aandoeningen ingaan! ;)
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Reageer