Vergelijking

Moderators: dirkwb, Xilvo

Reageer
Berichten: 3

Vergelijking

Hallo,

Ik ben een toonregeling(elektronische schakeling) aan het bouwen en ik wil de werking hiervan doorgronden.

Hiervoor wil ik de versterking berekenen. Om deze te berekenen kwam ik tot een vergelijking At=(104,7b-4,7c)/(100b+4,7c). At is hierin de versterking en b en c zijn twee stromen. Verder is: b-c=d, misschien is dit enige hulp. Mijn vraag is nu of deze vergelijking op te lossen is tot een verhouding. Ik zelf raak er niet uit.

Alvast bedankt.

Mvg lennard

Berichten: 7.068

Re: Vergelijking

Mijn vraag is nu of deze vergelijking op te lossen is tot een verhouding.
Een verhouding van wat?

Gebruikersavatar
Berichten: 354

Re: Vergelijking

Lennardvd schreef:At=(104,7b-4,7c)/(100b+4,7c)

b-c=d
Ik zie 2 vergelijkingen met 4 onbekenden.

Dat stelsel is niet oplosbaar.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Vergelijking

Niet noodzakelijk. Een verhouding laat een vrijheidsgraad toe, dus er mag een onbekende meer zijn dan een vergelijking.

Voor een bepaalde waarde van je versterking is het dus mogelijk lijkt me.
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Berichten: 3

Re: Vergelijking

Een verhouding van wat?
Met verhouding bedoel ik de verhouding tussen de in en uitgangsspanning. Concreet wil dit zeggen een getalwaarde voor deze vergelijking.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Vergelijking

Je blijft karig met informatie. Als At jouw versterkingsfactor is, dan bedoel je dat je een waarde wenst te vinden voor At? Dat is immers jouw versterkingsfactor en dus per defintie de verhouding tussen ingangs- en uitgangsspanning. Je hebt in die vergelijking drie onbekenden, dus dat valt niet op te lossen (At, b, c zijn onbekend). Pas voor gekende waarden van b en c kan je dus een waarde vinden voor At.

Ook het invoeren van die extra vergelijking brengt niet op omdat je meteen ook een extra onbekende invoert (d).
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Berichten: 3

Re: Vergelijking

In physics I trust schreef:Je blijft karig met informatie. Als At jouw versterkingsfactor is, dan bedoel je dat je een waarde wenst te vinden voor At? Dat is immers jouw versterkingsfactor en dus per defintie de verhouding tussen ingangs- en uitgangsspanning. Je hebt in die vergelijking drie onbekenden, dus dat valt niet op te lossen (At, b, c zijn onbekend). Pas voor gekende waarden van b en c kan je dus een waarde vinden voor At.

Ook het invoeren van die extra vergelijking brengt niet op omdat je meteen ook een extra onbekende invoert (d).
Ik dacht dat de extra vergelijking een onbekende kon elimineren in de hoofdvergelijking.

In alle geval , toch bedankt voor de reacties en informatie

Reageer