Springen naar inhoud

Reden oplosbaarheid acetylsalicylzuur in water

• Log in om te kunnen reageren

TessaKaizoku

TessaKaizoku

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 19 februari 2012 - 12:16

Hoi mensen,

Ik snap dus echt helemaal niks van een practicum.

Acetylsalicylzuur is slecht oplosbaar in water. Toch is de oplossing van het stukje bruistablet in water helder. Een hypothese die deze schijnbare tegenstelling verklaart, is dat de oplossing vrijwel alle HA is omgezet in A-. Je gaat nu deze hypothese over de ligging van het evenwicht op twee manier toetsen.

Eerst een eenvoudige meting ( neem aan pH meting en dan verhouding berekenen )

Bij het tweede onderzoek om de hypothese te toetsen ga je gebruik maken van het feit dat HA slecht oplosbaar is.

Voer dit onderzoek uit met de oplossing van het stukje bruistablet in de reageerbuis.

Hier loop ik dus vast! Wat moet ik doen? Zuur erbij of base erbij? Base zou het wel moeten reageren maar in de oorspronkelijke reactie zit toch geen base?? ( zie reactie onder )

Acetylsalicylzuur + H20 --> acetylsalicylaat + H30+

Dankje voor jullie aandacht!!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Marko

Marko

• >5k berichten
  • 8933 berichten
  • VIP

Geplaatst op 19 februari 2012 - 15:26

In dat geval zou mijn conclusie zijn dat dát dus kennelijk nietde oorspronkelijke reactie was. Is er een reden om aan te nemen dat er inderdaad een andere reactie optreedt bij het oplossen van het bruistablet, dan de reactie die je hier geeft?

Cetero censeo Senseo non esse bibendum

TessaKaizoku

TessaKaizoku

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 19 februari 2012 - 16:30

Nee, dit was de reactie die ons gegeven was, maar we moeten iets bedenken om de hypothese goed of fout te keuren, en daarvoor moeten we een proefje bedenken, het enige dat gegeven is dat het een stukje bruistablet in een reageerbuis moet zijn . ( we mogen dus bv zoutzuur, zwavelzuur, natronloog, water of wat dan ook toevoegen ) en aan de hand van dat proefje moeten we kijken waarom de oplossing toch helder is terwijl de stof niet goed op lost in water. Of dat de stof werkelijk volledig is omgezet in zijn geconjugeerde base, maar ik heb geen idee hoe ik dat aan moet tonen wat ik dan toe moet voegen

Fred F.

Fred F.

• >1k berichten
  • 4168 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 19 februari 2012 - 19:56

Lees je opdracht nog eens heel goed door:

Acetylsalicylzuur is slecht oplosbaar in water. Toch is de oplossing van het stukje bruistablet in water helder. Een hypothese die deze schijnbare tegenstelling verklaart, is dat de oplossing vrijwel alle HA is omgezet in A-.

De te testen hypothese is dus om na te gaan of na oplossen in water de aspirine aanwezig is als A-. Dat kan op twee manieren:

De eerste methode:

een eenvoudige meting ( neem aan pH meting en dan verhouding berekenen )

Dus uit pH en Kz.

De tweede methode:

Bij het tweede onderzoek om de hypothese te toetsen ga je gebruik maken van het feit dat HA slecht oplosbaar is.

Aangenomen dat de hypothese juist is, en de aspirine dus opgelost is als A-, hoe maak je daar dan HA van; wat moet je daarvoor toevoegen?
Hydrogen economy is a Hype.

TessaKaizoku

TessaKaizoku

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 19 februari 2012 - 20:15

Dat klinkt logisch! Maar ik snap niet wat je toe moet voegen, want er is al H30+ ontstaan bij de reactie, dus een zuur toevoegen helpt denk ik niet.. Of zie ik dat fout?

Acetylsalicylaat is wel een base maar het reageert ook niet met de h30+ die ontstaan is bij de reactie..

:S

Fred F.

Fred F.

• >1k berichten
  • 4168 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 19 februari 2012 - 21:17

Aangenomen dat de hypothese juist is, en de aspirine dus opgelost is als A-, hoe maak je daar dan HA van; wat moet je daarvoor toevoegen?

Nogmaals: wat moet je toevoegen om (oplosbaar) A- om te zetten naar (slecht oplosbaar) HA , een zuur of een base?
Hydrogen economy is a Hype.

Kravitz

Kravitz

• >1k berichten
  • 4042 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 19 februari 2012 - 23:15

Misschien kan het principe van Le Châtelier helpen bij het beantwoorden van Fred F's vraag. Hoe is dit van toepassing? Hoe verplaats je het evenwicht?
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

TessaKaizoku

TessaKaizoku

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 20 februari 2012 - 08:21

We hebben dat principe nog niet gehad met hoe je evenwichten kan verplaatsen!

Maar mijn gevoel zegt dat toch een zuur toevoegen?

Of is het zoals het hier staat : ( betreft wel andere reactie )

Wanneer echter natriumhydroxide wordt toegevoegd, zal het evenwicht verschuiven, omdat de hydroxide-ionen reactie aangaan met de protonen in water. Hierbij wordt water gevormd. Omdat er in de reactie zelf water nodig is om het evenwicht in te stellen, zal de reactie naar rechts verschuiven

?

Kravitz

Kravitz

• >1k berichten
  • 4042 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 20 februari 2012 - 15:18

Maar mijn gevoel zegt dat toch een zuur toevoegen?

Klopt! Zuur toevoegen (ofwel H+) zal ervoor zorgen dat HA ontstaat, want H+ + A- ../mods/chem/rightleftharpoons.gif HA.

Hoe meer zuur je toevoegt hoe meer HA er ontstaat. Dit is een manier om het evenwicht te verplaatsen, maar de details zie je waarschijnlijk binnenkort in de les.
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures