Antibiotica

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 11

Antibiotica

Hallo allemaal,

Voor het profielwerkstuk moet ik uitzoeken waarom antibiotica wel schadelijk is voor micro-organismen maar niet voor mensen. Hiervoor heb ik gezocht naar de verschillen tussen de cel van een micro-organisme en die van de mens.

Tot nu toe ben ik erachter gekomen dat de celwand en de structuur van de ribosomen er mee te maken hebben.

Weet iemand nog meer verschillen qua bouw of processen in de cel waardoor antibiotica wel schadelijk is voor micro-organismen?

Groetjes Fleur

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Antibiotica

Iemand die een handje kan toesteken?
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Berichten: 320

Re: Antibiotica

Het is belangrijk te weten dat de reden waarom anti-biotica die gebruikt wordt in/op mensen de mens niet dood net is omdat anti-biotica zo gekozen worden dat ze enkel het beestje doden dat dood moet.

De specifieke reden waarom dat zo is is voor elk anto-bioticum of anti-biotica groep verschillend. Het gaat erom een stof te vinden die een bepaalde essentiële component van een cel gaat verstoren die uniek is voor die cel(len) die je wilt doden.

Je geeft zelf al enkel voorbeelden zoals de celwand, ribosomen (eiwitsynthese) maar ook andere targets zijn mogelijk zoals DNA polymerasen, RNA polymereasen, topoisomerasen (gyragyrasen) of andere eiwitten betrokken bij synthese van essentiele celcomponenten. Hier vind je bijvoorbeeld al een mooie lijst van verschillende groepen antibiotica met hun target.

Ook al lijkt het voor sommige targets dat ze "universeel" zijn zoals ribosomen en DNA polymerasen, zijn ze tussen bepaalde fylogentische groepen vaak voldoende verschillend om een specifiek target te vormen.

Ik denk dus dat de beste manier is om de anti-biotica te benaderen per groep en de uniekheid van hun target in prokaryoten te bespreken.

Berichten: 320

Re: Antibiotica

Ik denk dus dat de beste manier is om de anti-biotica te benaderen per groep en de uniekheid van hun target in prokaryoten te bespreken.


Kleine correctie hier, het kan ook gaan om specifiek eukaryote cellen of organismen zoals gisten en schimmels, maar telkens ook weer specifiek voor die cellen en niet voor humane cellen.

Reageer