Springen naar inhoud

Radioactiviteit - fotonen

• Log in om te kunnen reageren

Cura

Cura

• >1k berichten
  • 2956 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 19 februari 2012 - 16:36

Het volgende over een stukje uitleg over opwekken van röntgenstraling met behulp van een röntgenbuis, uit mijn natuurkundeboek:

Als de spanning groot genoeg is, dan kunnen aanstormende elektronen de metaalatomen zodanig aanslaan, dat elektronen uit de binnenste schillen van een atoom in een hogere energietoestand komen. Als deze elektronen weer terugvallen naar hun oorspronkelijke energietoestand, dan komt de eerder opgenomen energie vrij in de vorm van fotonen. De energie van deze fotonen is echter veel groter dan die van fotonen van zichtbaar licht. De frequentie van röntgenstraling is dan ook hoger dan die van licht.

Het dikgedrukte stukje begrijp ik (nog) niet helemaal. Er zijn dus verschillende soorten fotonen? Ik heb tot nu toe geleerd dat fotonen niet zo bijzonder zijn, omdat het enkel deeltjes zonder massa zijn, maar wel met een bepaalde hoeveelheid energie. Hoe kan een foton verschillen van een ander foton als ze geen massa hebben? Hoe kan het ene foton meer energie opnemen dan het andere? Hebben ze dan een ander soort vorm, of hoe moet ik mij dat voorstellen?
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44858 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 19 februari 2012 - 17:16

De frequentie of zo je wil de golflengte van fotonen, en daarmee de energie per foton, kan verschillen. (E=hf)
Bijvoorbeeld licht dat op ons netvlies het signaal "rood" veroorzaakt heeft een golflengte van bijvoorbeeld 700 nm, een "blauw" foton 490 nm.

Het is niet zozeer dat er verschillende "soorten" fotonen zijn, en een foton is ook niet een of ander bestaand (leeg) deeltje dat meer of minder energie oplaadt en er mee weg is. Alle fotonen zijn pakketjes elektromagnetische straling. Afhankelijk van de energie per foton maken we een ruwe indeling vanaf radiostraling via microgolven en zichtbaar licht naar röntgen en gamma.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Cura

Cura

• >1k berichten
  • 2956 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 19 februari 2012 - 17:29

Het is niet zozeer dat er verschillende "soorten" fotonen zijn, en een foton is ook niet een of ander bestaand (leeg) deeltje dat meer of minder energie oplaadt en er mee weg is. Alle fotonen zijn pakketjes elektromagnetische straling. Afhankelijk van de energie per foton maken we een ruwe indeling vanaf radiostraling via microgolven en zichtbaar licht naar röntgen en gamma.

Ok, ik denk dat ik de keuze van het boek dan grofweg begrijp. Bedankt! ;)
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures