Messing en koemest

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 1

Messing en koemest

vandaag weer tijd voor de tuin.

nu heb ik een plastic ton met koemest over staan. Ik was een keer vergeten om de deksel te sluiten tijdens een regenbui, nu hoef ik niet te vertellen wat dat doet hoop ik. Een emmer erop met wat stokjes ertussen dan droogt het wel weer.

Ik had daar ook een messing schaal in die ik al jaren gebruikt om droge koemest korrels uit de ton te scheppen.

Nu na de winter is de koemest redelijk droog, maar de schaal isl niet alleen gewoon groen maar ook diep of lichter blauw uitgeslagen.

Welke reactie heeft er plaats gevonden, iets met amonia neem ik aan?

Welke stof is er ontstaan en is dit giftig (ik weet dat koper in heel wat vergiften voorkomt).

gr Eduard.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Messing en koemest

Naar alle waarschijnlijkheid zijn er koper- en zinkcomplexen gevormd. Meststoffen bestaan voor grote mate uit ammonium (NH4+) bevattende zouten. Praktisch alle ammoniumzouten zijn goed oplosbaar in water, dus als het gaat regen krijg je volgende evenwichtsreactie: NH4+(aq) + H2O(vl) Afbeelding NH3(aq) + H3O+(aq)

Ammoniak (NH3), eventueel opgelost in water (=ammonia), kan op zijn beurt weer sterkt complexeren met overgangsmetalen zoals Cu2+ en Zn2+.
Cu2+ + 4NH3 Afbeelding Cu(NH3)42+

Zn2+ + 4NH3 Afbeelding Zn(NH3)42+
Het tetraamminekoper(II) ion heeft een typische blauwe kleur. De kleur van het zinkcomplex kon ik niet onmiddellijk vinden maar het zou me niet verwonderen moest dit ook blauw zijn.

Qua giftigheid heb ik niet echt een idee, zolang je er niet van gaat eten en er geen contact is met open wonden lijkt het me niet zo gevaarlijk. Op het internet vond ik nog een MSDS-fische van het tetraamminekoper(II)sulfaat complex ([Cu(NH3)4]SO4), misschien heb je daar iets aan.
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Reageer