Bubbelbad verwarmen

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 3

Bubbelbad verwarmen

hey ik ben een loodgieter en ben een bubbelbad aan het bouwen

het bad is 2.3 m doorsnede en 1 m diep rondom maak ik een dichte bank van 50 breed en 50 hoog dit zorgt ervoor dat mijn water hoeveel heid aanzienlijk vermindert dus heb ik ook minder vermogen nodig om het bad naar 38graden te verhogen

het bad is rondom geisoleerd met 10 cm tempex en heeft ook een denksel met 10 cm tempex

het bad staat de gehele dag in de zon en de buitenkant is van hout

ik heb naast het zwembad een hobbie kas staan van ongeveer 50m² ik heb hier een cv keten van 30 kw hangen om het bad de laatste graadjes bij te warmen waneer ik er in ga

nu heb ik al een hele hoop topics gelezen erg leuke ideen allemaal maar wat werkt nou het best

de optie een polycarbonaatplaat van 3m²

pe slang

radiatoren

een m3 bak zwartspuiten in het kastje en en hier doorheen pompen

heb ook nog wel een oude boiler liggen van 80 liter koper

of kopere warmwater wisselaars van 28 kw uit ketels

kopere convectoren

wat zou nu het bste resultaat geven iemand enig idee?

ik heb verder de pomp van de ketel van 1500 l/h ik weet dat de ketel niet echt goed tegen chloor kan maar dit is toch een ouwe en haal voordurend ouwe ketels weg met mijn werk verder heb ik een 3weg klep geregeld met een thermostaat dat als de temp in het kastje te laag is dat het water niet meer door het kastje loop maar rechtstreeks terug het bad in zodat het bad snachts niet afkoeld

nu is het de bedoeling het bad zo warm mogelijk te krijgen dmv van zonneenergie

wie heeft goede hints en tips

bvd hilbert

Berichten: 3

Re: Bubbelbad verwarmen

ik kan eventueel ook nog met oude tl buis kappen een zonnecollector te maken waarbij de de zonnestraling word gereflecteerd op bijv een koperer buis

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: Bubbelbad verwarmen

nu heb ik al een hele hoop topics gelezen erg leuke ideen allemaal maar wat werkt nou het best
Bij het benutten van zonnestraling gaat het om het oppervlak dat door de zon loodrecht aangestraald wordt. Het grootste oppervlak werkt dus het best.
een m3 bak zwartspuiten in het kastje en en hier doorheen pompen
Ik heb geen idee wat je bedoelt.
heb ook nog wel een oude boiler liggen van 80 liter koper

of kopere warmwater wisselaars van 28 kw uit ketels

kopere convectoren
In al deze gevallen lijkt mij dat het door zon de aangestraald oppervlak veel te klein om nuttig te zijn.
ik heb verder de pomp van de ketel van 1500 l/h ik weet dat de ketel niet echt goed tegen chloor kan maar dit is toch een ouwe
Moet die zonnecollector in serie met de ketel geplaatst worden? Dan moet die collector dus een flinke druk kunnen verdragen en valt een kanaalplaat af.
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 3

Re: Bubbelbad verwarmen

ik bedoel een mest bak zwart verven en hier dan water in doen en hier dan een tapspiraal doorheen laten lopen zodat je flink wat warme massa heb want in het kasje is de gemidd temp natuurlijk hoog

de ketel is inpreciepe drukloos want hij pompt hier doorheen ik gebruik geen wisselaar ofzo dus kwa druk heb ik geen problemen

Reageer