Springen naar inhoud

Tesla-bol

• Log in om te kunnen reageren

datenshi

datenshi

• >100 berichten
  • 123 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 februari 2012 - 10:42

Ik heb een kleine tesla-bol thuis, en de bol lijkt erg op glas. Is dat ook glas? want glas is naar mijn weten een slechte geleider dus waarom dient het dan toch als een soort geleider op het moment dat je je hand er op legt?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

jkien

jkien

• >1k berichten
  • 3053 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 21 februari 2012 - 16:28

Hij werkt op wisselstroom (35 kHz), en de glaswand laat wisselstroom door zoals een condensator.

Zie ook het betreffende wikipedia-artikel
Geplaatste afbeelding

datenshi

datenshi

• >100 berichten
  • 123 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 februari 2012 - 22:10

Maar wat gebeurd er dan in het glas waardoor de plasma wel naar mijn hand toe gaat, maar ik helemaal niets er van voel?

jkien

jkien

• >1k berichten
  • 3053 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 21 februari 2012 - 23:15

Vergelijk het met een spanningzoeker met een neonlampje. Die steek je in het stopcontact en je raakt het metalen dopje aan met de hand zodat er een stroom gaat lopen van de fasedraad (230 V, 50 Hz) naar aarde, via het neonlampje, een hoge weerstand ( >1 MΩ) en je lichaam. De elektrische stroom is genoeg om het neonlampje zacht te laten branden, maar de stroom blijft beneden de waarnemingsdrempel van het menselijk lichaam.

Bij de Teslabol iets dergelijks: de elektrische stroom is genoeg om de plasmabol licht te laten geven, maar de stroom blijft beneden de waarnemingsdrempel van het menselijk lichaam. Het lichaam is ongevoeliger voor 35 kHz dan voor 50 Hz. Het glas is in deze stroomkring een capaciteit die niet de beperkende factor voor de stroomsterkte hoeft te zijn.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures