Springen naar inhoud

Lengte van ondergedompeld bekertje

• Log in om te kunnen reageren

Roy8888

Roy8888

• >250 berichten
  • 581 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 februari 2012 - 15:08

Een lichte schuimplastic beker , vergelijkbaar met een koffiebekertje, heeft een massa van 5,1 gram en een uniforme diameter van 82 mm.
Er wordt een stalen balkje in de beker geplaatst.
Het staal heeft een dichtheid van 7,83 kg /m^3 ( lijkt me strerk maar staat zo in het boek ) een diameter van 38 mm en een lengte van 80 mm.
Hoeveel van de lengte is ondergedompeld als het bekertje in water wordt geplaatst?

Opwaartse kracht - gewicht = 0

Opwaartse kracht: Rho • g • V = 1000 kg/m^3 • 9,81 m/s^2 • V = 9810 V
Gewicht bekertje: 0,0051 kg • 9,81 m/s^2 =0,050031 N.
Gewicht stalen balkje : ?

Hier loop ik een beetje vast..
Het balkje heeft een diameter van 0,038 m (38mm).
Het is niet rond ( anders is het een cilinder en geen balk).
Hoe bereken ik nu de inhoud van de balk?

Ik was zelf al aan het denken, als de diameter 0,038 m is en de het grondoppervlak van de balk is en vierkant dan zijn de zijde van die vierkant : sinus 45 • 0,038 = 0,02687 m (afgerond).
Dat vermenigvuldigd met de lengte van 0,080 m zou een volume worden van 0,002150 m^3.

Als ik dat invul kom ik niet aan de uitkomst van 134 mm..

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44887 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 21 februari 2012 - 15:20

Toch is dat staafje (gezien de gegeven uitkomst) een cilinder, en het staal heeft een dichtheid van 7830 kg/m³ (7,83 g/cm³). Ik kom dan nét een millimeter dieper uit.

Je kunt hier typeblunders met je rekenmachine voorkomen door te rekenen in grammen en centimeters.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Roy8888

Roy8888

• >250 berichten
  • 581 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 februari 2012 - 15:53

Klopt idd..
Maar normaal gesproken kan een balk nooit een cilinder zijn toch? en er staat echt 7,83 kg/m^3 .slechte informatie van het boek dus... Maar goed toch alweer bedankt !

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44887 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 21 februari 2012 - 15:57

slechte informatie van het boek dus...

Ik heb de indruk dat de meeste topics hier van jou daaruit voortvloeien, dát of een lastig te interpreteren vraag.
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...

klazon

klazon

• >5k berichten
  • 6613 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 21 februari 2012 - 16:08

Het is niet rond ( anders is het een cilinder en geen balk).

Waarom niet?
Een cilinder hoeft niet perse rond te zijn. Elk staafvormig voorwerp dat over de hele lengte dezelfde doorsnede heeft is meetkundig gezien een cilinder. Dus b.v. een rechthoekige balk is een cilinder, en een vierkante buis is ook een cilinder.

Hoewel er over een balk wordt gesproken, blijkt uit de rest van de gegevens dat het om een cilinder met ronde doorsnede gaat.

Roy8888

Roy8888

• >250 berichten
  • 581 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 februari 2012 - 16:09

Dat idee heb ik ook ja...
Staan veel slordigheidsfoutjes in het boek.
Maar goed.. Moet het er nog even mee doen

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44887 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 21 februari 2012 - 16:16

Een cilinder hoeft niet perse rond te zijn. Elk staafvormig voorwerp dat over de hele lengte dezelfde doorsnede heeft is meetkundig gezien een cilinder. Dus b.v. een rechthoekige balk is een cilinder, en een vierkante buis is ook een cilinder.

Ik heb een andere definitie. Elk voorwerp dat over de hele lengte dezelfde -meerhoekige- doorsnede heeft (zoals een balk) noem ik normaal gezien een prisma. Cilinders zijn volgens mij toch wel per definitie ronde staven

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44887 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 21 februari 2012 - 16:23

http://www.icoachmat...y/Cylinder.html

Roy8888

Roy8888

• >250 berichten
  • 581 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 februari 2012 - 16:32

Right Circular Cylinder: When the base of a right cylinder is a circle, it is called a right circular cylinder..

als de basis van een cilinder rond is is het een zogenaamde ''right circular cylinder''

kan ik uit deze zin opmaken dat een cilinder dus ook een andere vorm kan hebben als een ronde?

Roy8888

Roy8888

• >250 berichten
  • 581 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 februari 2012 - 16:44

wikipedia zegt: Een cilinder is een meetkundige vorm met een cirkelvormig grondvlak met een gelijkblijvende doorsnede.

klazon

klazon

• >5k berichten
  • 6613 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 21 februari 2012 - 19:04

Opmerkelijk. Als ik op het internet ga zoeken vind ik overal definities die uitgaan van een cirkelvorm.
Maar ik geef me niet zomaar gewonnen. Ik weet zeker dat ik het vroeger geleerd heb zoals boven beschreven, een cilinder hoeft niet perse rond te zijn.
Maar misschien heb ik wel een eigenwijze meetkundeleraar gehad.:)

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures