Bindingstypen in vloeibaar chloor

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 2

Bindingstypen in vloeibaar chloor

Hallo,

Ik heb een vraag over een vraag. (?)

Ik heb voor een toets (Atheneum 4) een blaadje met oefenopgaven gekregen. Ik zal een hele opdracht noteren omdat ik deze niet / nauwelijks kan beantwoorden.

OPGAVE 3

1) Welke bindingstypen komen voor in vloeibaar chloor?

2) Teken drie moleculen van vloeibaar chloor. Geef in je tekening de in vraag 1 genoemde bindingstypen aan.

3) Welke bindingstypen komen voor in vloeibaar water?

4) Teken drie moleculen van vloeibaar water. Geef in je tekening de in vraag 3 genoemde bindingstypen aan.

5) De molecuulmassa van chloor is bijna viermaal zo groot als de molecuulmassa van water. Toch is water bij kamertemperatuur een vloeistof en chloor een gas. Geef hiervoor een verklaring.

-----------------

Bij 1 zou ik zeggen dat er een zuivere atoombinding / vanderwaalsbinding voorkomt, omdat het twee dezelfde niet-metalen zijn, dus geen zout én geen polaire stof.

2 weet ik echt niet...

Bij 3 zou ik een polaire atoombinding geven, omdat H en O twee verschillende niet-metalen zijn, die waterstofbruggen kunnen vormen en een delta + en een delta - kant heeft.

4 weet ik ook niet...

Mijn antwoord bij 5 zou zijn:

Water (H2O) kan waterstofbruggen vormen met zichzelf, waardoor de relatief grote delta + lading van het waterstofatoom sterk trekt aan de grote delta - lading van het zuurstofatoom van een ander watermolecuul.

Door deze sterke aantrekkingskracht is er een hoger kookpunt.

------------------

Wil iemand de moeite nemen om te kijken wat ik goed en/of fout doe?

Alvast bedankt,

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Bindingstypen in vloeibaar chloor

Dit onderwerp past beter in het huiswerkforum en is daarom verplaatst.
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Bindingstypen in vloeibaar chloor

Iemand die hier een handje kan toesteken?
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: Bindingstypen in vloeibaar chloor

antwoord op vraag 5 is correct.

Maar ik ben eigenlijk niet mee met de "bindingstypen". Zowel dichloor als water hangen aan elkaar met covalente binding, het water kan, zoals je aangeeft zowel waterstofbruggen als dipool-dipoolkrachten, maar om dat bindingen te noem, ..., oké, als het dat is wat ze vragen. Chloormoleculen onderling hebben nog van der Waalsinteracties.
This is weird as hell. I approve.

Reageer