Garantieloon cao gemengde en speelgoedbranche

Moderator: Rhiannon

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 54

Garantieloon cao gemengde en speelgoedbranche

Best Forum,

Aangezien ik niet thuis ben in "juridische" teksten uit een CAO, wil ik via deze vragen of ik onderstaand artikel juist interpreteer.

In de CAO voor de gemengde en speelgoedbranche staat in artikel 5.3 het volgende.
Als een medewerker ten minste een hele loonbetalingsperiode een collega vervangt, die in een hogere loongroep zit, heeft hij recht op het garantieloon van die hogere loongroep vanaf de dag dat hij zijn collega vervangt. Dit recht geldt tot het einde van de vervangingsperiode. Het is niet zo dat deze regeling alleen geldt als aaneengelsoten vervangen wordt.
Zie de volgende link voor de CAO gemengde en speelgoedbranche

Tot zover snap ik het artikel. Als je iemand vervangt (bijvoorbeeld een bedrijfsleider) dan heb je recht op een toelage. Maar het artikel vervolgt met:
Als binnen een periode van dertien weken het aantal dagen dat vervangen wordt bij elkaar geteld ten minste het aantal dagen van een loonbetalingsperiode bevat dan heeft de vervanger recht op het garantieloon dat van toepassing is op de collega die vervangen wordt. Periodes van dertien weken kunnen elkaar niet overlappen.
Wat houdt dit tweede deel exact in? Ik neem aan dat een loonbetalingsperiode staat voor in dit geval een periode van 4 weken. Het loon wordt per 4 weken betaald.

Als in dertien weken ten minste 28 dagen vervangen werd, heeft men dan een gehele loonbetalingsperiode recht op meer loon, of over die dertien weken? Ik neem aan dat het niet geldt voor de rest van de loopbaan (zou wel gunstig zijn overigens)

Hopelijk kan een van jullie hier wat duidelijkheid in scheppen.
"Life is what happens while you are busy making other plans." - John Lennon

Gebruikersavatar
Berichten: 54

Re: Garantieloon cao gemengde en speelgoedbranche

Naar aanleiding van bovenstaande vraag.

Is het misschien onduidelijk, of hebben jullie ook geen idee?
"Life is what happens while you are busy making other plans." - John Lennon

Reageer