[scheikunde] Bepaling van hoeveel kristalwater in blauw kopersulfaat

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 34

Bepaling van hoeveel kristalwater in blauw kopersulfaat

Hallo,

Ik heb een vraagje over scheikunde.

Ik heb een proef moeten door voor scheikunde en die zou ik even kort uitleggen.

Je hebt 1,2 gram kopersulfaat. Los op in een maatkolf van 100 mL. Vul aan tot 100 mL. Pipetteer 10,0 mL van deze oplossing en voeg dan 50 mL water toe. Plaats dit op een magneetroerder etc etc. Titreer 20 mL natronloog in porties van 1 mL erbij. Noteer telkens de buretstand en geleidbaarheid.

Ik heb hier een aantal vragen bij gekregen die ik moet maken, hier ben ik alleen niet zeker over.

a) Geef de reactievergelijking voor het oplossen van blauw kopersulfaat en de reactievergelijkingen voor de neerslagreactie. Geef ook de tribune-ionen aan.

Eerste reactie voor het oplossen heb ik dit:

CuSO4 + H2O --> CuO + H2SO4

Alleen de neerslagreactie vind ik lastig. Met tribune-ionen erbij dacht ik dit:

CuO + H2SO4 + NaOH --> CuO + HSO4 + Na + H3O

Hier ben ik alleen niet zeker van en het lijkt me ook niet dat het klopt, maar heb eigenlijk geen idee hoe het anders moet.

b) Verwerk de resultaten van de titratie in een grafiek.

Afbeelding

Waarom bestaat deze grafiek uit twee delen?

In het begin verandert de geleiding haast niet omdat er geen goed geleidend zout wordt gemaakt. Als het omslagpunt is bereikt is alle Cu2+ gereageerd. Dan gaat de geleidbaarheid dus stuk harder omhoog omdat er dan veel vrije ionen in de oplossing komen.

c) Bepaal uit het diagram hoeveel mL natronloog gereageerd heeft met het kopersulfaat. Bereken hiermee het massapercentage kirstalwater in blauw kopersulfaat en het aantal moleculen kristalwater.

Ik dacht dat dit zo moest:

Kijk op het omslagpunt, dus bij 7 mL natronloog toegevoegd, hoeveel NaOH er heeft gereageerd. Daar de hoeveelheid mol uit berekenen. Dan met verhoudingen van de reactievergelijkingen kijken met hoeveel mol kopersulfaat het gereageerd heeft, dat weer omzetten naar massa kopersulfaat. Dan het verschil van het begin (1,2 gram) en het eind is dan de massa. Dat weer omzetten naar mol en dan zou je het antwoord moeten hebben lijkt me.

Alleen weet ik dus ook niet of dit goed is.

Het is een heel verhaal maar ik hoop dat jullie me kunnen helpen, zou erg fijn zijn.

Gebruikersavatar
Berichten: 186

Re: Bepaling van hoeveel kristalwater in blauw kopersulfaat

Wanneer je kopersulfaat oplost in water zal er geen CuO ontstaan.

Berichten: 34

Re: Bepaling van hoeveel kristalwater in blauw kopersulfaat

Wat zal er dan ontstaan :) ?

Gebruikersavatar
Berichten: 186

Re: Bepaling van hoeveel kristalwater in blauw kopersulfaat

Het antwoord is heel simpel: koper- en sulfaationen :)

Berichten: 34

Re: Bepaling van hoeveel kristalwater in blauw kopersulfaat

Maar dan ben ik toch benieuwd wat jij denkt dat dan bij de neerslagreacties gebeurd?

Gebruikersavatar
Berichten: 186

Re: Bepaling van hoeveel kristalwater in blauw kopersulfaat

Als je een oplosbaarheidstabel bij de hand hebt kun je kijken welk slecht oplosbaar zout er ontstaat wanneer je natroloog aan een kopersulfaatoplossing toevoegt.

Berichten: 34

Re: Bepaling van hoeveel kristalwater in blauw kopersulfaat

Dus volgens jou zou het antwoord bij a moeten zijn:

CuSO4 --aq-> Cu2+ + SO42- ?

En bij de neerslagreactie zie ik staan dat OH- slecht oplost met Cu2+.

Dus dan zou er dit gebeuren:

Cu2+ + SO42- + 2 Na+ + 2 OH- --> Cu(OH)2 + SO42- + 2 Na+

Gebruikersavatar
Berichten: 186

Re: Bepaling van hoeveel kristalwater in blauw kopersulfaat

Ja, beide reactievergelijkingen kloppen zo.

Berichten: 34

Re: Bepaling van hoeveel kristalwater in blauw kopersulfaat

Oké fijn bedankt. Zou je misschien ook nog even naar de andere dingen kunnen kijken?

Gebruikersavatar
Berichten: 186

Re: Bepaling van hoeveel kristalwater in blauw kopersulfaat

Dan moet ik wel weten wat de concentratie van je toegevoegde natronloog was.

Berichten: 34

Re: Bepaling van hoeveel kristalwater in blauw kopersulfaat

Ohja helemaal vergeten. 0,100 M

Gebruikersavatar
Berichten: 186

Re: Bepaling van hoeveel kristalwater in blauw kopersulfaat

De rest van je redenaties zien er goed uit.

Berichten: 34

Re: Bepaling van hoeveel kristalwater in blauw kopersulfaat

Oke mooi, dan werk ik ze morgen uit. Ben je dan ook actief hier? Heb graag een bevestiging dat het goed is. Die vraag waarom de grafiek in 2 delen is verdeeld, klopt die ook wel?

Berichten: 34

Re: Bepaling van hoeveel kristalwater in blauw kopersulfaat

Ik heb niet duidelijk vermeld dat het hier om blauw kopersulfaat gaat. Maakt dit uit voor de reacties?

Gebruikersavatar
Berichten: 186

Re: Bepaling van hoeveel kristalwater in blauw kopersulfaat

Ik ben hier weer aan het einde van de middag. Ja, dat van de 2 delen in de grafiek klopt ook. En voor de reactievergelijkingen maakt het feit dat het blauw kopersulfaat verder niet uit. De kleur hiervan komt door kristalwater. Je zou het kopersulfaat kunnen zien als CuSO4.xH2O, waarbij x onbekend is.

Reageer