Gezocht: een goed/speciaal onderwerp voor mijn jaarwerk fysica.

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 2

Gezocht: een goed/speciaal onderwerp voor mijn jaarwerk fysica.

Ik zit in het laatste jaar van het ASO (vwo in Nederland, als ik mij niet vergis) in de richting wetenschappen-wiskunde.

Dit jaar moeten we voor natuurkunde een jaarwerk maken. Het heeft de titel "zelfstandig experimenteren". Het houdt dus in dat we een creatief experiment moeten bedenken (bv: twee balletjes die tegen elkaar botsen)Eenmaal we dit hebben, kunnen (moeten) we dan het onderzoeksgebied omschrijven, onderzoeksvragen definiëren, variablen en constanten bepalen, veronderstellingen formuleren, ....

Nu heb ik een probleem: ik vind geen experiment. Ik heb het internet afgezocht, mijn leerkracht om raad gevraagd en door dit forum zitten snuisteren, maar niets heeft geholpen. Verder dan "twee balletjes laten botsen", "een parachute laten vallen" of "iets van een helling laten schuiven" kom ik niet. Met zo'n ideeën kan je inderdaad een experiment opzetten, maar dat lijkt mij gewoon een beetje te saai en bovendien doet al de helft van de klas zo'n soortgelijk experiment.

Er zijn ook andere proeven mogelijk. Zo hebben in de vorige jaren sommige leerlingen gesproken over bijvoorbeeld iets als "Helmholtzresonatoren". Dit zijn echter zaken waar ik uit mijzelf niet op kan komen, aangezien ik er nog nooit van gehoord heb. Maar toch zou ik graag een experiment doen dat het gewone wat overstijgt.

Daarom probeer ik hier jullie hulp in te roepen. Heeft er iemand van jullie een goed idee voor een experiment dat ik kan uitvoeren? Zo een experiment dat een of ander natuurkundig fenomeen beschrijft dat een laatstejaars wetenschappen-wiskunde kan begrijpen maar dat niet in de gewone lessen natuurkunde gegeven wordt.

Voor de volledigheid geef ik hier nog eens de aan mij gegeven onderzoeksgebieden mee, maar voel uzelf er zeker niet door beperkt:
1. Mechanica (kinematica en dynamica, krachten, arbeid vermogen en energie, evenwicht, moment van
een kracht bij rotatie)
2. Trillingen en Golven en hun toepassingen (geluid en licht, elektromagnetische golven)
3. Elektriciteit: elektrostatica, elektrodynamica en elektromagnetisme.

Ik hoop echt dat ik duidelijk geweest ben en dat ik een paar leuke/inventieve/speciale/originele/... voorgeschoteld krijg. Hierbij zou ik iedereen ook al bij voorbaat willen bedanken.

Gebruikersavatar
Berichten: 354

Re: Gezocht: een goed/speciaal onderwerp voor mijn jaarwerk fysica.

Nu heb ik een probleem: ik vind geen experiment.
Meten van de lichtsnelheid in verschillende media.

Berichten: 2

Re: Gezocht: een goed/speciaal onderwerp voor mijn jaarwerk fysica.

Meten van de lichtsnelheid in verschillende media.


Dankjewel voor de tip! Ik zal het eens opzoeken.

Reageer