Piek-dal effect en dopaminegehalte.

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 5

Piek-dal effect en dopaminegehalte.

Hallo allemaal,

Een feit is dat wanneer iemand een tekort heeft aan dopamine deze aangevuld kan worden door middel van methylfenidaat. Een bekend medicijn die methylfenidaat afgeeft is Ritalin, een ander Concerta.

In beide medicijnen zit geen verschil qua chemische stoffen. Het enige verschil is dat de afgifte van methylfenidaat bij Ritalin onregelmatig is en bij Concerta regelmatig. Na de inname van Ritalin zal de afgifte per uur stijgen, tot een maximale afgifte na gemiddeld anderhalf a twee uur. Daarna daalt deze weer en moet er een nieuw tablet worden ingenomen. Concerta daarentegen geeft gedurende 12 uur een gelijkmatige hoeveelheid methylfenidaat af.

Samengevat waarbij:

Afgifte methylfenidaat d.m.v. Ritalin = Blauwe lijn

Afgifte methylfenidaat d.m.v. Concerta = Rode lijn

Afbeelding

Er wordt beweerd dat het gebruik van Concerta en dus een gelijkmatige afgifte van methylfenidaat sneller kan leiden tot hoofdpijn, ook wanneer je daar bij het gebruik van Ritalin geen last van had. (Er wordt altijd eerst Ritalin en daarna Concerta voorgeschreven).

Het kan niet liggen aan de chemische samenstelling, aangezien die gelijk is, dus moet de afgifte de oorzaak zijn.

Mij is verteld dat dit te maken heeft met het "Piek-dal effect". Dit staat het dichtst bij het menselijk lichaam, zo gaat het eigenlijk bij enorm veel stoffen in het menselijk lichaam. Er wordt beweerd dat, wanneer het dopaminegehalte gelijkmatig verhoogd wordt, dit afwijkt van de natuurlijke situatie en dit een grotere kans op bijwerkingen kan hebben. In dit geval dus een grotere kans op hoofdpijn.

Nu wil ik meer te weten komen over het piek-dal effect. Kan iemand mij precies uitleggen wat dit inhoud inclusief bronnen? Bovendien zou ik graag willen weten of de volgende beredenering klopt:

"Door middel van het gebruik van Ritalin zal de stof dopamine onregelmatig verhoogd worden en het natuurlijke piek-dal effect relatief niet drastisch verstoren. Bij Concerta wordt dit gelijkmatig verhoogd waardoor het natuurlijke piek-dal effect verstoord wordt en de kans op de bijwerking "hoofdpijn" groter wordt."

Wanneer ik dingen fout heb zou ik graag verbeterd willen worden!

Met vriendelijke groet,

Supaoshi

*Overigens is de bijwerking hoofdpijn een bekend verschijnsel bij beide medicijnen. In dit geval gaat het dus om een constatering waaruit de conclusie is getrokken dat je bij het gebruik van Concerta een hogere kans hebt op hoofdpijn. De bovenstaande beredenering is zelf bedacht en voor zover ik weet niet wetenschappelijk bewezen (wat ook niet nodig is), ik wil alleen weten of mijn beredenering ongeveer klopt.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.820

Re: Piek-dal effect en dopaminegehalte.

De eerste vraagstelling dient te zijn: Is het inderdaad zo dat er bij Concerta vaker hoofdpijn voorkomt dan bij het gebruik van Rilatine? Met andere woorden, zij er studies die dit aantonen (de uitspraak van één iemand is nu eenmaal onvoldoende om te spreken van een feit).

Heb je daar al even op gezocht, Supaoshi? Misschien is jouw vraag hoe dit te verklaren valt, dan niet eens meer nodig. Je kan moeilijk iets verklaren dat er in werkelijkheid niet is. Dit lijkt me de eerste vraag die je je dient te stellen.

Misschien vind ik straks ook nog wel even de tijd om het na te kijken...

Dido
Ik ben niet jong genoeg om alles te weten...
-Oscar Wilde-

Berichten: 86

Re: Piek-dal effect en dopaminegehalte.

Supaoshi schreef:Hallo allemaal,

Een feit is dat wanneer iemand een tekort heeft aan dopamine deze aangevuld kan worden door middel van methylfenidaat.
Dat is niet helemaal waar. Methylfenidaat remt alleen de heropname van dopamine, waardoor er langer dopamine tussen de neuronen aanwezig is, waardoor prikkels beter doorgegeven worden.

Voorbeelden hiervan zijn inderdaad Ritalin en Concerta.

Je hebt ook een andere groep medicijnen voor ADD/ADHD, welke juist wel de hoeveelheid dopamine (dopamineproductie) verhogen; de zogenoemde dextro-amfetaminen.

Verder heb ik van mijn psychiater (ik heb zelf ADD) juist gehoort dat Ritalin tot meer bijwerkingen leidt dan Concerta, dit krijgt hij tenminste van zijn patienten te horen.

De reden dat vaak met Ritalin begonnen wordt en niet met Concerta, is omdat ritalin sneller uitgewerkt is, en er ook een halve pil genomen kan worden: het is dus om de juiste dosis vast te stellen.

Reageer