Aluminium oxide vs natronloog

Moderator: ArcherBarry

Gesloten
Berichten: 1

Aluminium oxide vs natronloog

Goedendag, hierbij mijn eerste topick op dit forum.

Heb hier een aantal topicks al doorgelezen maar een direct antwoord voor mijn vraag kan ik zo niet vinden.

De bedoeling is om aluminium, en aluminium oxide op te lossen.

Zag al dat aluminium op te lossen is met zoutzuur +- 30% en met natronloog.

Nu wil ik voor de natronloog gaan.

Ik heb al natrium hydroxide korrels (99,7%) gekocht en gedeminiraliseerd water.

Ik las al dat als je dit mengt je goed op moet letten voor spatten,en dat er als je er koud water bij doet redelijk wat warmte bij vrij komt.

Als het goedje met elkaar vermengt is, dan koelt het weer af, en is het dan klaar voor gebruik?

Of moet ik het juist gebruiken als het nog warm is.

En Als ik 1 liter water neem, hoe weet ik dan hoeveel natrium hydroxide erbij moet doen, zijn daar bijvoorbeeld tabellen voor?

Kan me namelijk voorstellen dat het water op een gegeven moment niet meer op kan nemen, net als suiker in de thee.

Als het aluminium oxide compleet opgelost is in het natronloog, is dit er dan ook weer uit te krijgen door elektrolyse?

En is het dan weer "schoon"aluminium of nog steeds aluminium oxide op een metalen plaatje?

En wat voor soort metalen plaatje kan ik daar het beste voor gebruiken, gewoon koper?

Moet het natronloog stil staan voor de elektrolyse, of kan er beter een beetje stroming in zitten?

En wat gebeurd er met eventueel andere metalen die niet oplossen in natronloog.

Blijven deze gewoon onderin de bak liggen, en doen niks met de elektrolyse?

Dus dat het aluminium dan puur is, zonder andere metalen/legeringen.

Nog een laatste vraag, tijdens het proces komen er zure en giftige gassen vrij, nu wil ik deze afvoeren door een oude afzuigkap erboven te hangen (en aan te zetten :) ) en deze buis buiten uit te laten komen.

Maar nu is het zo, dat ik net als de meeste mensen buren heb, en die ook weleens in de tuin zijn.

Het lijkt me minder prettig voor hun als de "gifwolk" hun kant op waait of als in de zomer de tuindeuren open staan dit naar binnen waait.

Dus is dit nog op enige manier te filteren, door dit bijvoorbeeld eerst door water te leiden?

Of zijn daar filters voor te koop.

Heb er naar gezocht, en dan vind ik alleen pbm's die dit kunnen filteren....

Alvast bedankt!

Arnold

Berichten: 1.816

Re: Aluminium oxide vs natronloog

Alles kan, maar zonder kennis kom je meestal niet ver.

Alu lost op in zowel zuur (HCl) als base ( NaOH), maar in beide processen komt ook waterstof vrij en dat kan behoorlijk knallen.

Het terug winnen van Alu kost ook veel energie. Dus weet waar je aan begint en persoonlijk raad ik je het af.
LiA

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: Aluminium oxide vs natronloog

De bedoeling is om aluminium, en aluminium oxide op te lossen.
Hoezo, "is dat de bedoeling"? Als het "de bedoeling" is om spelenderwijs met chemie kennis te maken, zijn er andere proefjes te verzinnen (die nog leuker zijn ook). Verder stel je zó veel vragen, dat ik daaruit kan opmaken dat je (om het misschien oneerbiedig te zeggen) weinig kaas van chemie hebt gegeten. Ik raad het je (net als Thionyl) ten zeerste af. Geconcentreerd natronloog is geen speelgoed, en dan heb ik het nog niet eens over de gevaren van elektrolyse. Als je niet weet waar je mee bezig bent; niet doen!!
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Berichten: 12.262

Re: Aluminium oxide vs natronloog

Nog een laatste vraag, tijdens het proces komen er zure en giftige gassen vrij, nu wil ik deze afvoeren door een oude afzuigkap erboven te hangen (en aan te zetten :) ) en deze buis buiten uit te laten komen.


Dat moet je in ieder geval niet doen.. ongeacht waar de dampen uitkomen zal afzuigen van bijvoorbeeld HCl razendsnel de metalen onderdelen van de afzuigkap corroderen. Ik herinner me een situatie waarbij iemand zo'n inbouwventilator in een ruimte met een HCl etsbad had gebouwd - het duurde niet meer dan een paar maanden voordat de bladen letterlijk van de fan afgeroest waren :)
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Aluminium oxide vs natronloog

Zoals uit bovenstaande reacties al blijkt is dit geen huis, tuin en keuken experimentje. Proeven zoals deze horen thuis in een labo waar men over juiste apparatuur en de nodige veiligheidsmaatregelen beschikt.

Wetenschapsforum wil op geen enkele manier aansprakelijk gesteld worden voor (potentieel) gevaarlijke situaties. Meer informatie is te vinden in de bijsluiter van dit forum.

Dit topic gaat dan ook op slot.
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Gesloten