Geannuleerde internet bestelling moeten betalen

Moderator: Rhiannon

Berichten: 4

Geannuleerde internet bestelling moeten betalen

Goedemiddag,

Ik zal puntsgewijs mijn vraag hier kort en duidelijk proberen neer te zetten:
  • * ik heb een internetbestelling gedaan en betaald via Ideal

    * de dag erna bleek dat het artikel niet op voorraad was, en heb ik het geannuleerd

    * de annulering is bevestigd door de webshop en ik zou mijn geld terug krijgen

    * ik kreeg het geld niet terug, maar na een paar weken wél een pakket

    * deze heb ik ongeopend retour afzender gezonden

    * de 30 dagen termijn voor geld terug is allang voorbij, ik heb nog geen geld ontvangen

    * webshop meent nu dat ze het pakket niet retour hebben ontvangen en daarom mijn geld niet teruggeven.

    * maar ze hadden het me al helemaal niet moeten sturen omdat het was geannuleerd en bevestigd.
Omdat het me ongevraagd toch is toegezonden (koopovereenkomst immers allang ontbonden) meen ik hier niet verantwoordelijk voor te zijn en dienen zij mij het koopbedrag van de ontbonden overeenkomst zowiezo terug te betalen. Voordat ik echt stappen ga ondernemen hiertegen, graag advies?

Vrgr,

Hoezithetnu

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Geannuleerde internet bestelling moeten betalen

In principe moeten ze het natuurlijk terugbetalen.

Maar aangezien ze jou geld hebben, moet jij in actie komen.

Misschien dat deze mensen wat voor je kunnen doen? http://www.thuiswinkel.org/consumenten

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Geannuleerde internet bestelling moeten betalen

- Heb je een bevestiging van je annulering ontvangen (bijv per email, of online zichtbaar via je account)?

- Heb je een bewijs dat je het pakket hebt teruggestuurd (meestal krijg je van PostNL een 3S-barcode)?

- Heb je het pakket volgens de juiste procedure (RMA) teruggestuurd?
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Berichten: 4

Re: Geannuleerde internet bestelling moeten betalen

Ja, ik heb een bevestiging ontvangen. Ik heb besteld en betaald, en vroeg wanneer ik het thuis kon verwachten. Antwoord was dat het niet voorradig was, en besteld zou worden, en toen heb ik het geannuleerd (binnen 24 uur). Dit was geen enkel probleem, de annuleringsbevestiging kwam direkt en geld zou worden teruggestort.

Er kwam geen geld, maar weken later wel een pakket. Helaas niet zelf deur geopend, dus is aangenomen. Ik heb het retour afzender gestuurd. Ik heb geen koopovereenkomst meer staan, dus ze hebben dit mij ongevraagd toch toegestuurd.

Ik vind het heel vreemd, dat ik geen geld terugkreeg en ze me dit na weken toch opgestuurd hebben. Alsof het toch geprobeerd wordt te verkopen. Ze gaven toe een fout te hebben gemaakt. Maar hoe kan ik daar verantwoordelijk voor zijn???? Retour afzender hoort ook gewoon aan te komen. Daar hoef ik geen extra maatregelen voor te nemen.

Verder is er veel narigheid te vinden over deze webwinkel qua leveren en terugbetalen van geld! Veel mensen hebben er problemen mee.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Geannuleerde internet bestelling moeten betalen

Je hebt het pakket aangenomen. Je zult dus ook moeten kunnen aantonen dat je het pakket verzonden hebt. Bij pakketten krijg je een track&trace code. Met behulp van deze code kun je zien waar het pakket zich bevindt (en of het afgeleverd is aan de ontvanger).

Het gaat er niet om dat je gelijk hebt, maar dat je gelijk krijgt. Dit laatste kan enkel als je al je handelingen die je vertelt ook kunt aantonen.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Berichten: 4

Re: Geannuleerde internet bestelling moeten betalen

Ben ik als consument echt verantwoordelijk voor een ongevraagd toegezonden poststuk???? En zodoende voor de fout van een bedrijf???

Dat is de vraag waar het om gaat, wettelijk gezien. Wat ik erover kan vinden op internet, daarvan is het antwoord 'nee'.

Wettelijk is de koop ontbonden. Ik héb niets besteld. Toch sturen ze het op terwijl ze allang het geld zowiezo hadden moeten terugbetalen.
DePurpereWolf schreef:In principe moeten ze het natuurlijk terugbetalen.

Maar aangezien ze jou geld hebben, moet jij in actie komen.

Misschien dat deze mensen wat voor je kunnen doen? http://www.thuiswinkel.org/consumenten
Dit bedoel ik, de terugbetaling hadden ze allang moeten doen. In plaats daarvan wordt dat gerekt en sturen ze toch een pakket op. Dit is op zijn zachtst verdacht te noemen.

Als ik de enige zou zijn, allá...maar dat ben ik zeker niet. Internet staat bol van dezelfde soort ervaringen (niet leveren of niet terugbetalen).

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Geannuleerde internet bestelling moeten betalen

Hoezithetnu schreef:Ben ik als consument echt verantwoordelijk voor een ongevraagd toegezonden poststuk???? En zodoende voor de fout van een bedrijf???

Dat is de vraag waar het om gaat, wettelijk gezien. Wat ik erover kan vinden op internet, daarvan is het antwoord 'nee'.
Zij kunnen beargumenteren dat ze intern een administratieve fout gemaakt hebben. Medewerkers van dit bedrijf zijn ook maar mensen en mensen maken fouten. Veel bedrijven (bijv Bol.com) hebben ook gewoon netjes in hun procedures staan wat je moet doen als je een aankoop annuleert, maar deze toch ontvangt.

Jij hebt de geannuleerd bestelling in ontvangst genomen en, gezien je niet op mijn vragen reageert, kun je kennelijk niet aantonen dat je hem daadwerkelijk hebt teruggestuurd. Je mag het pakket namelijk niet houden.
Wettelijk is de koop ontbonden. Ik héb niets besteld. Toch sturen ze het op terwijl ze allang het geld zowiezo hadden moeten terugbetalen.

Dit bedoel ik, de terugbetaling hadden ze allang moeten doen. In plaats daarvan wordt dat gerekt en sturen ze toch een pakket op. Dit is op zijn zachtst verdacht te noemen.

Als ik de enige zou zijn, allá...maar dat ben ik zeker niet. Internet staat bol van dezelfde soort ervaringen (niet leveren of niet terugbetalen).
Je kunt nu gaan stampvoeten als een klein kind, schreeuwen dat iedereen het een slecht bedrijf vindt en klagen bij de consumentenbond, maar met geen van deze acties krijg je je geld mee terug. Je moet zelf actie ondernemen en daarbij al je eigen stappen kunnen onderbouwen.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Gebruikersavatar
Berichten: 17.653

Re: Geannuleerde internet bestelling moeten betalen

@Hoezithetnu: je komt hier om hulp te krijgen. Er worden hier suggesties gedaan en vragen gesteld om je te helpen. In plaats daarvan blijf je met name je standpunt herhalen. Hoewel je in je recht staat, zegt Bart heel terecht:
Het gaat er niet om dat je gelijk hebt, maar dat je gelijk krijgt. Dit laatste kan enkel als je al je handelingen die je vertelt ook kunt aantonen.
Daarop reageer jij met:
Ben ik als consument echt verantwoordelijk voor een ongevraagd toegezonden poststuk???? En zodoende voor de fout van een bedrijf???
Zoals Bart reeds stelde, gaat het er niet om dat de fout bij het bedrijf ligt, maar dat jij moet aantonen dat de fout daar ligt. Daar willen we je met plezier bij helpen, maar geef dan wel antwoord op de vragen die gesteld worden. Anders kunnen we deze discussie net zo goed sluiten.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Berichten: 4

Re: Geannuleerde internet bestelling moeten betalen

@ Bart: wil je misschien je toon even matigen? Ik heb op alle drie je vragen antwoord gegeven. Welk antwoord begrijp je niet? Ik dacht dat duidelijk was dat ik geen 3s nr. had (slechts retour afzender). En over dit soort zaken staat niets op de website vermeld. In heb begin heb ik al aangegeven dat ik een bevestiging heb ontvangen van de annulering.

Bol.com heeft inderdaad heel goed aangegeven wat je moet doen in een dergelijk geval. Deze website echter niet, daar staat niets over. Als dat zo was geweest, had ik er hier geen vragen over gesteld.

Ik vind de toon die nu wordt gezet niet prettig. Ik probeer ergens achter te komen, en mijns inziens beantwoord ik wel degelijk de vragen. Misschien heb ik er een gemist, maar dan kan dat gewoon gezegd worden.

Ik heb al verschillende malen aangegeven dat ik kan aantonen dat de fout bij het bedrijf ligt, omdat ze me een bevestiging hebben gestuurd: de koop is ontbonden. Weken geleden al. Ook heb ik een mail waarin ze zeggen dat ze blijkbaar een fout hebben gemaakt. Maar dat ik toch mijn geld nog niet terugkrijg.

Het is alleen een feit dat er heel veel van hetzelfde soort ervaringen zijn. Met die mensen ben ik hierdoor in kontakt gekomen. Ook zij zijn gedupeerd. Dit heeft helemaal niets te maken met 'schreeuwen dat het een slecht bedrijf is'. Ik heb hier niet geschreeuwd. Ik probeer dingen te verduidelijken.

Ik dacht dat het hier een goede plaats zou zijn om achter een paar zaken te komen, maar misschien heb ik me daarin vergist. Ik heb inmiddels raad gevraagd aan een juridisch adviseur, en deze gaf te kennen dat ik inderdaad niet verantwoordelijk kan worden gehouden voor dit zgn zoekgeraakte pakket. Ik heb dus het antwoord, en de maatregelen die genomen moeten worden, zijn in gang gezet.

Berichten: 12.262

Re: Geannuleerde internet bestelling moeten betalen

Bedenk wel dat die "regel" dat je ongevraagde pakketten mag houden tot stand is gekomen nadat bedrijven zaken op stuurden, en daarna een rekening als men het niet terugstuurde. Dat ging echter wel om ontvangers die helemaal nooit hadden aangegeven iets te willen ontvangen, feitelijk dus een oneerlijke verkoopmethode.

Ik denk dat je met 2 losse cases zit nu:

- een, met wederzijds goedvinden, ontbonden onvereenkomst, waarvan je geld moet terugkrijgen.

- een onterecht ontvangen pakket dat ergens op de terugweg is zoekgeraakt.

Het verhaal van de administratie fout door de verkoper is best plaustibel, het verklaart waarom je geen geld hebt teruggekregen, en veel later dan geplanned alsnog het product hebt ontvangen. Als het ter goeder trouw hebt teruggezonden hoop ik dat het uiteindelijk zonder al te veel gedoe wordt opgelost!
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 1.820

Re: Geannuleerde internet bestelling moeten betalen

Ik snap dat je boos bent op die webwinkel, je zou voor minder. Maar waar jij nu mee bezig bent is mensen die je oprecht willen helpen aan te vallen. Het is inderdaad lastig dat je jouw boosheid onvoldoende kan richten op de webwinkel zelf, maar erg eerlijk ben je niet als je dan maar jouw boosheid gaat afreageren op anderen, die hier niks mee te maken hebben en die zelfs aan jouw kant staan om deze zaak aan te pakken. Maar zelfs dàt mis je door jouw kwaadheid: je merkt niet eens dat anderen je willen helpen...
@ Bart: wil je misschien je toon even matigen? Ik heb op alle drie je vragen antwoord gegeven. Welk antwoord begrijp je niet? Ik dacht dat duidelijk was dat ik geen 3s nr. had (slechts retour afzender). En over dit soort zaken staat niets op de website vermeld. In heb begin heb ik al aangegeven dat ik een bevestiging heb ontvangen van de annulering.
Ik val toevallig op dit bericht, ik begin het te lezen en ik moet bekennen dat ik ernstige bedenkingen kreeg, bij dit doorlezen, over de manier waarop jij hier reageert, zoals ik hierboven al aangaf. Misschien kan het helpen de volgende vraag van Bart nog maar eens in het vetjes hieronder weer te geven. Ze is al enkele keren gevraagd aan jou, maar ik lees ook nog geen antwoord op die vraag:

Je hebt het pakket aangenomen. Je zult dus ook moeten kunnen aantonen dat je het pakket verzonden hebt. Bij pakketten krijg je een track&trace code. Met behulp van deze code kun je zien waar het pakket zich bevindt (en of het afgeleverd is aan de ontvanger).
En:
- Heb je het pakket volgens de juiste procedure (RMA) teruggestuurd?


Met andere woorden:

(1) heb je een bewijs dat je het pakket ook hebt terug gezonden?

(2) En heb je het pakket correct verstuurd?

...Ik vind de toon die nu wordt gezet niet prettig. Ik probeer ergens achter te komen, en mijns inziens beantwoord ik wel degelijk de vragen. Misschien heb ik er een gemist, maar dan kan dat gewoon gezegd worden. ...
Inderdaad, jouw toon is niet prettig. En ja, je hebt al enkele keren diezelfde 2 vragen gemist, terwijl ze zelfs al 2 keer uitdrukkelijk werden gesteld.
Ik heb al verschillende malen aangegeven dat ik kan aantonen dat de fout bij het bedrijf ligt, omdat ze me een bevestiging hebben gestuurd: de koop is ontbonden. Weken geleden al. Ook heb ik een mail waarin ze zeggen dat ze blijkbaar een fout hebben gemaakt. Maar dat ik toch mijn geld nog niet terugkrijg.
Inderdaad, dat heb je al in elk van je berichtjes herhaald. Nu kan je die informatie ook aanvullen met de zaken die je gevraagd werden.
... Dit heeft helemaal niets te maken met 'schreeuwen dat het een slecht bedrijf is'. Ik heb hier niet geschreeuwd. Ik probeer dingen te verduidelijken.
De vele vraagtekens na elkaar en herhalingen van dezelfde info doen nochtans denken aan schreeuwen.
...Ik dacht dat het hier een goede plaats zou zijn om achter een paar zaken te komen, maar misschien heb ik me daarin vergist. ...
Dit is ook een goede plaats, op voorwaarde dat jij de nodige informatie geeft, in de vorm van een beantwoorden van Barts vragen. Als je dat niet doet, dan kan je moeilijk verwachten dat anderen je kunnen helpen. Het is dan echter te makkelijk om het niet geholpen worden op een ander te steken.
Ik heb inmiddels raad gevraagd aan een juridisch adviseur, en deze gaf te kennen dat ik inderdaad niet verantwoordelijk kan worden gehouden voor dit zgn zoekgeraakte pakket. Ik heb dus het antwoord, en de maatregelen die genomen moeten worden, zijn in gang gezet.
Aha, dan vermoed ik dat je hebt kunnen bewijzen dat je het pakketje daadwerkelijk hebt verzonden? :)

Nu, ik hoop dat je jouw geld kan terugkrijgen, hoe dan ook!

Dido
Ik ben niet jong genoeg om alles te weten...
-Oscar Wilde-

Gebruikersavatar
Berichten: 2.391

Re: Geannuleerde internet bestelling moeten betalen

Dido,

Jij weet en ziet zeer goed dat de wijze van reageren door de TS getriggerd is door deze formulering:
Je kunt nu gaan stampvoeten als een klein kind, schreeuwen dat iedereen het een slecht bedrijf vindt en klagen bij de consumentenbond, .....
Of de TS nu over-reageert of niet, het is en blijft een onnodig getriggerde respons.
Eric

Gebruikersavatar
Berichten: 1.820

Re: Geannuleerde internet bestelling moeten betalen

Of de TS nu over-reageert of niet, het is en blijft een onnodig getriggerde respons.
Dat snap ik. Alleen was het een gelijkaardig beeld dat de TS op een bepaald moment bij me opriep... Of ik dat dan weer zou neergeschreven hebben, is een andere vraag. Voor mij is dit trouwens geen vreemd beeld. We gedragen ons (allemaal?) wel eens alsof we terug dat stampende kleine kind zijn, als het niet loopt zoals het hoort te lopen, of als we overstuur zijn. Ik heb er alvast ook één in mij en met mij, iedereen eigenlijk... Maar meestal zorgt ons volwassen stuk wel dat we het kind in ons kunnen afgrenzen. Soms ook niet...

Nu, het is waarschijnlijk inderdaad zo dat ik de draagwijdte van dat beeld onvoldoende heb ingeschat. Vooral omdat 'het kleine kind in iemand' een metafoor is die ik heel vaak tegenkom en waar erg vaak constructief mee gewerkt wordt in de wereld waar ik vaak vertoef. Maar voor iemand die daar onbekend mee is, zal dat inderdaad wel anders zijn.

Maar goed, zelfs dat betekent nog niet dat we dan zomaar kunnen gaan schieten op de boodschapper en dat we onze kwaadheid dienen te projecteren op een ander. Ik kan daar nog wel begrip voor opbrengen, maar het is dan al helemaal niet vreemd dat diegene die op dat moment de boosheid onterecht op zich uitgegooid krijgt, ook geïrriteerd/ kwaad zal reageren. Een aanval tav. iemand die dan notabene nog probeert te helpen, zal wel vaker terug beantwoord worden door een tegenaanval (actie-reactie). Al zal dat laatste er dan vaak weer toe leiden dat de 'starter' nog harder zal terugslaan, een oplossing is het vaak dus niet, maar het is een reactie die ik ten volle snap.

Het zou voor mij ook al een verschil hebben gemaakt, mocht de TS op een bepaald moment toch een zekere erkenning hebben gegeven voor wat hij in z'n kwaadheid in gang had gestoken. Maar ik zie, als reactie, dat de TS zichzelf niet even in vraag stelt, maar daarentegen wel alle schuld bij de ander legt. En da's jammer.

Dido
Ik ben niet jong genoeg om alles te weten...
-Oscar Wilde-

Berichten: 2

Re: Geannuleerde internet bestelling moeten betalen

Zolang het goed van een professionele verkoper afkomstig is, geldt een afkoelingsperiode van 7 dagen na ontvangst van het goed. Dus binnen 7 dagen mag je het annuleren of terugzenden zonder te voldoen aan de betaling, ook ben je geen administratiekosten of bezorgkosten verschuldigd. Je hoeft dus niets te betalen.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Geannuleerde internet bestelling moeten betalen

Zolang het goed van een professionele verkoper afkomstig is, geldt een afkoelingsperiode van 7 dagen na ontvangst van het goed. Dus binnen 7 dagen mag je het annuleren of terugzenden zonder te voldoen aan de betaling, ook ben je geen administratiekosten of bezorgkosten verschuldigd. Je hoeft dus niets te betalen.


Alleen is dit niet van toepassing, zowel de betaling als annulering hebben plaatsgevonden voor dat het pakket verstuurd werd. De 7 dagen regeling doet dus niet ter zake.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Reageer