Verteringsenzymen formule

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 2

Verteringsenzymen formule

Ik ben opzoek naar chemische formules van veteringsenzymen(lipase,amylase)

alvast bedankt

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Verteringsenzymen formule

Een chemische formule zoals C6H12O6 kan je daar niet onmiddellijk opplakken. Lipase is een enzym en dus bijgevolg een eiwit wat bestaat uit aminozuren. In principe kan je de volgorde van deze aminozuren bepalen/opzoeken, maar als je weet dat een eiwit al snel uit 300 aminozuren bestaat begrijp je wel dat dit niet zo'n overzichtelijke methode is.

Verder bestaat er niet één soort lipase, maar zijn er in de natuur zijn er een heleboel verschillende te vinden. Verschillende enzymes zijn verschillende eiwitten en dus ook verschillende aminozuursequenties.
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Berichten: 2

Re: Verteringsenzymen formule

V

Hey,

De formule die je geeft is een basis formule. Zo heb je bijvoorbeeld trypsine, ook eiwitsplitsend enzym in de dunne darm heeft als formule C15H14N3O8P(deze heb ik kunnen vinden op internet) .

alvast bedankt.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Verteringsenzymen formule

trypsine C15H14N3O8P
Waar heb je die gevonden dan? Lijkt me onmogelijk.

Elk aminozuur kent twee koolstofatomen en met C15 kom je niet aan een eiwit van meer dan 200 aminozuren.

Oftewel: omdat het op het internet staat is het nog niet zomaar waar. Blijf kritisch nadenken over wat je leest..

Goed, je snapt nu ook dat het wat werk is om ruim 200 aminozuren uit elkaar te pluizen om er een formule van te maken. Verder is dat gewoon zinloos omdat het je niet verteld hoe het molecuul in elkaar zit.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Reageer