Springen naar inhoud

Volkomen niet elastische of plastische botsing

• Log in om te kunnen reageren

mcfaker123

mcfaker123

• >1k berichten
  • 1135 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 februari 2012 - 22:25

Hallo,

Er wordt gezegd hoe je mbv de massa's en de snelheden van de 2 lichamen de snelheid van het gevormde lichaam berekent. De formule voor de snelheid is gemakkelijk af te leiden en staat helemaal onderaan de eerste afbeelding.
Wat ik niet begrijp is dat ze in de 2de afbeelding zeggen dat als m2>m1 en als bij de botsing m2 in rust lag terwijl m1 wel een snelheid had dat de snelheid van het gevormde lichaam 0 zal zijn. Kan toch niet, want indien men m1 een voldoende hoge snelheid geeft zal m2 die in rust ligt uiteindelijk toch bewegen ook al is m2 heel zwaar!

Bedankt! :)

Geplaatste afbeelding

Geplaatste afbeelding

Veranderd door GlobalCommunity, 23 februari 2012 - 22:27

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

aadkr

aadkr

• >5k berichten
  • 5441 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 23 februari 2012 - 22:39

Je redenering is volkomen correct.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44863 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 23 februari 2012 - 22:40

Wat ik niet begrijp is dat ze in de 2de afbeelding zeggen dat als m2>m1 .............

pas op, ze schrijven m2>>m1, (>> betekent "veeeeeeeeeeeeel groter dan") en geven daarna het voorbeeld van een stuk klei dat je tegen een muur (en daarmee feitelijk tegen de aardbol) gooit. For all practical purposes merkt de aarde daar inderdaad "niks" van.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

aadkr

aadkr

• >5k berichten
  • 5441 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 23 februari 2012 - 22:54

Laten we eens een getallenvoorbeeld nemen.
m1=7 kg en v1=+12 m/s
m2=3 kg en v2 =-18 m/s
Bereken nu de gemeenschappelijke snelheid u na de botsing

mcfaker123

mcfaker123

• >1k berichten
  • 1135 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 februari 2012 - 22:59

Laten we eens een getallenvoorbeeld nemen.
m1=7 kg en v1=+12 m/s
m2=3 kg en v2 =-18 m/s
Bereken nu de gemeenschappelijke snelheid u na de botsing

Nee, maar ik snap het nu hoor :)
Bedankt allebei !

aadkr

aadkr

• >5k berichten
  • 5441 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 23 februari 2012 - 23:07

Als je het werkelijk snapt, en we stellen dat de centrale botsing volkomen veerkrachtig is , met andere woorden ,de botsingscoefficient LaTeX =1 , wat is dan de eindsnelheid c1 van massa m1 en wat is dan c2 de eindsnelheid van massa m2 ?

aadkr

aadkr

• >5k berichten
  • 5441 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 24 februari 2012 - 22:58

Beste GlaobalCommunity
Sorry dat ik zo aandring, maar wat ik probeer uit te leggen is dat er een elegante berekeningsmethode is om de 3 soorten van centrale botsingen te berekenen.
De eerste centrale botsing is de volkomen veerkrachtige botsing met botsingscoefficient LaTeX =1
Nu heb ik het vermoeden dat jij die berekent met de wet van behoud van impuls en met de wet van behoud van kinetische energie
Maar er bestaat ook nog een andere berekeningsmethode die veel simpeler is , en die ook toepasbaar is voor de volkomen onveerkrachtige botsing waarvoor geldt dat LaTeX
en voor de onvolkomen veerkrachtige botsing waarvoor geldt dat LaTeX ergens tussen 0 en 1 in ligt.
Mocht je geinterresseerd zijn in deze berekeningsmethode , dan wil ik die graag uitleggen
Met vriendelijke groet , Aad

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures