Springen naar inhoud

Phagocytosis/pinocytosis

• Log in om te kunnen reageren

Pizza Monster

Pizza Monster

• >250 berichten
  • 338 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 februari 2012 - 23:17

In een boek van mij staat:

Both pinocytosis and phagocytosis involve movement of the plasma membrane. Pinocytosis invloes invagination of the cell membrane wheareas phagocytosis involves evagination.

Wat is het verschil tussen invagination en evagination? Voor zover ik weet sluit het membrane het deeltje in, dus in dacht dat het altijd om invagination ging. Evagination impliceert "uit".

Geplaatste afbeelding

Bij voorbaat dank.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

anusthesist

anusthesist

• >5k berichten
  • 5820 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 februari 2012 - 02:11

Wat is het verschil tussen invagination en evagination? Voor zover ik weet sluit het membrane het deeltje in, dus in dacht dat het altijd om invagination ging. Evagination impliceert "uit".

Zoals het op de plaatjes te zien is:
Pinocytose is invaginatie, dus de celmembraan deukt naar binnen in om vervolgens te sluiten.
Fagocytose is evaginatie, dus de celmembraan puilt uit naar buiten om de microbe of wat dies meer zij te omsluiten.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Pizza Monster

Pizza Monster

• >250 berichten
  • 338 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 februari 2012 - 08:05

Vreemd, maar ik zie aan het plaatje het verschil niet. De "beweging" ziet er voor mij hetzelfde uit.

anusthesist

anusthesist

• >5k berichten
  • 5820 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 februari 2012 - 18:02

Vreemd, maar ik zie aan het plaatje het verschil niet. De "beweging" ziet er voor mij hetzelfde uit.

Ik vind het redelijk vreemd dat je niet ziet dat er bij fagocytose pseudopodia zijn die het deeltje omhullen en dat dat niet zo is bij pinocytose waarbij het celmembraan naar binnen indeukt. Ter illustratie de denkbeeldige voortzetting van het celmembraan in zwart getekend:

Geplaatste afbeelding
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures