Langspeelplaat restaureren

Moderator: Rhiannon

Langspeelplaat restaureren

Bij een kringloopbedrijf hoorde ik ooit iemand vertellen dat hij overspringende platen met een naald en een sterke loep kon repareren.

Hoe waarschijnlijk is dat?

(Het gaat mij er niet om LP's naar CD's of een andere digitale vorm om te zetten: daarvoor bestaan veel programma's, maar dat wil ik niet.)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.548

Re: Langspeelplaat restaureren

Vuil in de groef is herstelbaar, maar een kras op de plaat niet.

http://www.ehow.com/how_7745580_troublesho...vinyl-record.ht

Re: Langspeelplaat restaureren

jkien schreef:Vuil in de groef is herstelbaar, maar een kras op de plaat niet.

http://www.ehow.com/how_7745580_troublesho...vinyl-record.ht
Interessante link, deze verwijst ook nog door naar verdere artikelen.

Met één methode die daar vermeld staat heb ik wel eens succes gehad: munten op de arm van de pick-up leggen zodat de naald zich "met geweld" de juiste weg baant. Maar dat is wel uitkijken geblazen, want voor je het weet heb je zowel de naald als de plaat daarmee vernield.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: Langspeelplaat restaureren

Ik vind die reparatiewijze "plausible" om in Mythbusterstermen te spreken. Het is met een fatsoenlijke loep goed te zien waar een naald uit zijn spoor wordt geduwd. En dan is het een kwestie om "met geweld", zoals jijzelf (en ik vroeger ook meer dan eens) deed met een extra gewichtje op de arm (en een oude naald) dat spoor in ieder geval weer zó te maken dat de naald er niet meer uitspringt. Met een vaste hand lijkt me dat te doen. Het lijkt me wél sterk dat je de reparatie niet zou horen, ik weet niet of dat beweerd werd? Maar och, tikjes zijn de charme van vinyl.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 12.262

Re: Langspeelplaat restaureren

Het werkt inderdaad wel met overslaande platen... in ieder geval in de zin dat je het vinyl met een naald of iets anders scherps zodanig kunt 'bewerken' dat de naald bij het afspelen niet terugschiet in de vorige groef. Ik heb het bij de radio wel eens mensen zien doen... uiteraard levert zoiets wel een (extra) hoorbaar tikje op, maar dat is nog altijd een stuk minder prettig dan een groef dubbel afspelen.

Natuurlijk hangt het wel van de schade af of het haalbaar is of niet, als er echt een 'put' in plaat zit zal het vast niet lukken sporen te trekken die de naald nog kan volgen.
Victory through technology

Re: Langspeelplaat restaureren

Wat voor loep zou ik daarvoor nodig hebben? Met de vergrootglazen die ik heb zie ik geen details.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.548

Re: Langspeelplaat restaureren

Dat zegt weinig als je de resolutie van jouw vergrootglazen etc. niet specificeert.

In dit topic had iemand voldoende resolutie met een 8x loupe. Maar hij merkt op dat het vergrote beeld van de groeven moeilijk herkenbaar is, ondanks de voldoende resolutie. Hij kon niet zien of hij de groef had gerepareerd of schoongemaakt.

Berichten: 12.262

Re: Langspeelplaat restaureren

Hebben vergrootglazen een resolutie?

Hoe moeilijk kan het eigenlijk zijn om te zien... met het blote oog zie je de groeven al lopen, het lijkt me geen probleem om met een huis tuin en keuken vergrootglas al te zien wat er aan de hand is... je weet tenslotte precies waar de plaat overslaat, dus echt zoeken hoef je ook niet :)
Victory through technology

Re: Langspeelplaat restaureren

Benm schreef:Hebben vergrootglazen een resolutie?

Hoe moeilijk kan het eigenlijk zijn om te zien... met het blote oog zie je de groeven al lopen, het lijkt me geen probleem om met een huis tuin en keuken vergrootglas al te zien wat er aan de hand is... je weet tenslotte precies waar de plaat overslaat, dus echt zoeken hoef je ook niet :)
Dat valt tegen! Ik had net weer een plaat opstaan die overspringt, maar met een gewoon vergrootglas zie ik niets bijzonders.

Ik heb nu maar met mijn nagel over het vermoedelijke gehavende gebied gekrabd (volgens een artikel op internet is de plaat harder dan nagel). Hij springt nu niet meer over. Het vuiltje of de braam is daarmee vermoedelijk verwijderd.

Re: Langspeelplaat restaureren

Op onderstaande site staan hele mooie plaatjes van groeven in een LP met daarbij de benodigde vergroting:

http://dma-faq-nl.blogspot.com/2010/10/de-...speelplaat.html

Misschien moet ik maar een tweedehands microscoop aanschaffen?

Gebruikersavatar
Berichten: 926

Re: Langspeelplaat restaureren

Onderzoek eens wat het effect is om met vocht de platen schoon te maken, Ik heb hier nog vele platen liggen die ik destijds met vocht schoonmaakte. Water is een mogelijkheid maar ook speciale vloeistoffen zijn van toepassing.

De kwaliteit van de weergave verbeterde sterk. Ik kan me niet zo herinneren wat de impact was op een groef die beschadigd was.

Iets zegt me dat die tik aanmerkelijk minder was.
nothing will change without a rebel

Re: Langspeelplaat restaureren

benb schreef:Onderzoek eens wat het effect is om met vocht de platen schoon te maken, Ik heb hier nog vele platen liggen die ik destijds met vocht schoonmaakte. Water is een mogelijkheid maar ook speciale vloeistoffen zijn van toepassing.

De kwaliteit van de weergave verbeterde sterk.
Schoonmaken helpt zonder twijfel.
Ik kan me niet zo herinneren wat de impact was op een groef die beschadigd was.

Iets zegt me dat die tik aanmerkelijk minder was.
Het gaat mij hier niet om de tik, maar om het overspringen. Met een tik kan ik leven, maar een plaat die overspringt is niet meer om aan te horen.

Gebruikersavatar
Berichten: 926

Re: Langspeelplaat restaureren

Bartjes schreef:Schoonmaken helpt zonder twijfel.

Het gaat mij hier niet om de tik, maar om het overspringen. Met een tik kan ik leven, maar een plaat die overspringt is niet meer om aan te horen.
Is de naalddruk wel goed afgesteld ? Als deze te licht is springt deze namelijk ook over.
nothing will change without a rebel

Re: Langspeelplaat restaureren

Is de naalddruk wel goed afgesteld ? Als deze te licht is springt deze namelijk ook over.


Heb ik ook al geprobeerd, het gaat hier echt om de ernstige gevallen.

Gebruikersavatar
Berichten: 926

Re: Langspeelplaat restaureren

Heb ik ook al geprobeerd, het gaat hier echt om de ernstige gevallen.
Ook bij een maximale diepte instelling ? En zijn die bewuste platen ook echt vlak op de draaitafel, niet ergens een bobbel ?
nothing will change without a rebel

Reageer