Springen naar inhoud

DaniŽl cel

• Log in om te kunnen reageren

Hendrik1987

Hendrik1987

• 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 25 februari 2012 - 15:29

Als practica heb ik een DaniŽl cel gebouwd (van Zn en Cu). Ik heb het potentiaalverschil (spanning) gemeten tussen de electroden met een universeelmeter en een ph-meter.

Nu moet ik verklaren waarom er een spanningsverschil is. De reden zou kunnen zijn dat de weerstand van de universeelmeter lager is dan die bij de ph-meter (1,0*10Ļ≤ ohm). Maar dit zou verwaarloosbaar moeten zijn omdat de universeelmeter ook een hele hoge weerstand heeft.

Nu vroeg ik mij bij deze opdracht ook direct af of de stroomsterkte ook afneemt. Volgens mij is dat correct omdat de concentraties van de half-cellen veranderen (waardoor dus het potentiaal verschil afneemt) en waardoor (wet van Chatelier) er minder snel een evenwicht ontstaat.

Maar als de stroomsterkte afneemt dan kun je toch niets zeggen over een gemeten spanningsverschil omdat je dan 2 onbekenden hebt (U=I*R).

En als laatste begrijp ik nog steeds niet waarom er verplicht een zoutbrug wordt geplaatst om een gesloten stroomkring te krijgen. Er is toch altijd een potentiaal verschil in beide half cellen, als deze worden verbonden met een stroomdraad dan kunnen de electronen toch lopen van de aniode naar de kathode. De oxidator, een ion is aanwezig bij de kathode en de reductor is de electrode staaf zelf. Dus er kan gewoon een redox plaats vinden.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Kravitz

Kravitz

• >1k berichten
  • 4042 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 27 februari 2012 - 18:24

En als laatste begrijp ik nog steeds niet waarom er verplicht een zoutbrug wordt geplaatst om een gesloten stroomkring te krijgen. Er is toch altijd een potentiaal verschil in beide half cellen, als deze worden verbonden met een stroomdraad dan kunnen de electronen toch lopen van de aniode naar de kathode. De oxidator, een ion is aanwezig bij de kathode en de reductor is de electrode staaf zelf. Dus er kan gewoon een redox plaats vinden.

De zoutbrug is nodig om ionen te laten stromen tussen beide halfcellen. Op die manier blijven de oplossingen elektrische neutraal en blijft de stroom vloeien.

Geplaatste afbeelding

"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures