Interactietermen verwijderen

Moderators: dirkwb, Xilvo

Reageer
Berichten: 47

Interactietermen verwijderen

Beste forumleden,

ik had een klein vraagje. Stel ik heb een regressiemodel dat de volgende vorm heeft
\(Y_{1} = (\beta_{0} Y_{0} + \beta_{1} X_{1} + \beta_{2} X_{2} + \dots)(\alpha_{1} Z_{1} + \alpha_{2} Z_{2}+ \dots) + \gamma_{0}\)
. Ik gebruik de griekse letters als estimators die uitkomen uit een OLS.

Het probleem dat ik OLS gebruik is dat ik dan interactietermen moet gaan gebruiken. Is het ook mogelijk met een andere methode (misschien zonder interactietermen)?

Daarnaast vroeg ik me af of ik mijn functionele vorm zo kan veranderen dat de afhankelijke variabele in lange termijn een optimum bereikt? (Aanname dat de afhankelijke variabele geen dummy variabele is anders voldeden een logit / probit model waarschijnlijk)

Notitie: dit zijn meer ideeën dan een werkelijke huiswerkopgave en dit is meer voor mijn interesse.

Alvast super bedankt voor jullie reacties!

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Interactietermen verwijderen

Even een vraag: is er een reden om geen interactietermen te willen? Buiten jouw voorkeur dan :) .
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 47

Re: Interactietermen verwijderen

Nee, maar ik vroeg me af of er een alternatief was :) .

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Interactietermen verwijderen

Zo meteen weet ik geen manier. Maar alvast een bijkomende vraag: heb je alleen interactietermen in je model?

Overigens verplaats ik dit naar het vakforum Statistiek :) .
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Reageer