Onderwerp referaat: iemand een suggestie?

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 127

Onderwerp referaat: iemand een suggestie?

Over enkele weken moet ik voor het vak Nederlands een (betogend) referaat voordragen, waarin ik een stelling zal gaan verdedigen. Het onderwerp van het referaat moet betrekking hebben tot het onderwerp (Nederlandse) taal. Heeft iemand een creatief idee voor zo'n onderwerp?

Bij voorbaat dank.
''God created everything by number, weight and measure'' - Sir Isaac Newton, 1698

Re: Onderwerp referaat: iemand een suggestie?

isaacnewton schreef:Over enkele weken moet ik voor het vak Nederlands een (betogend) referaat voordragen, waarin ik een stelling zal gaan verdedigen. Het onderwerp van het referaat moet betrekking hebben tot het onderwerp (Nederlandse) taal. Heeft iemand een creatief idee voor zo'n onderwerp?

Bij voorbaat dank.
Ik verbaas mij er al langer over dat zelfs bij het journaal de woorden niet meer juist worden uitgesproken, let maar eens op:

- De 'v' wordt vaak als een 'f' uitgesproken, en de 'f' als soms als een 'v'

- De 'z' wordt vaak als een 's' uitgesproken, en de 's' soms als een 'z'

Zodat bijvoorbeeld "veel te snel" wordt uitgesproken als "feel te znel".

Wat is hier aan de hand, en is dit kwalijk?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.361

Re: Onderwerp referaat: iemand een suggestie?

Een mogelijke stelling is:

Het lidwoord 'het' is bezig uit de Nederlandse taal te verdwijnen

Dit is onderzocht door drie wetenschappers die zijn verbonden aan de Universiteit van Amsterdam. Volgens hen bestaat de kans dat we in de volgende eeuw spreken over 'de huis' en 'de meisje'. "Net als in het Engels, waar vroeger ook een vorm van het bestond, maar waar al eeuwenlang alleen nog the gebruikt wordt", zegt onderzoeker Fred Weerman. Volgens de wetenschappers werd 15 jaar geleden nog bij 25 procent van alle woorden 'het' gebruikt, nu is dat nog slechts 20 procent.

Voor buitenlanders die Nederlands leren, is het bijna onmogelijk om een systeem te vinden in ons ‘de’- en ‘het’-gebruik. Keihard stampen is de enige manier om het te leren. Zoals wij dat op school moesten met de Duitse woordgeslachten: der, die, das. Ook Nederlandse kinderen maken tot hun 7de volop fouten in de lidwoorden. En dat geeft iets aan over de moeilijkheidsgraad. ‘Het’ is niet alleen een lidwoord. ‘Het’ kan ook regenen. Hier heeft ‘het’ een totaal andere betekenis en is opeens een persoonlijk voornaamwoord. Dat is dus ontzettend verwarrend voor mensen die nog niet goed Nederlands spreken.



Een van de onderzoekers zegt in Onze Taal dat het niet erg is dat 'het' verdwijnt als lidwoord. Talen ontwikkelen zich voortdurend. Het Afrikaans, dat afstamt van het Nederlands, heeft ‘het’ al lang laten vallen. Ook geven we nieuwe woorden (database, computer, controller) steeds vaker ‘de’ mee. We roeien ‘het’ langzaam uit.

Wellicht kun je hier iets mee.
Contra principia negantem disputari non potest.

Reageer