Springen naar inhoud

Redeneer ik juist mbt vloerisolatie.


  • Log in om te kunnen reageren

#1

benb

    benb


  • >250 berichten
  • 926 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 26 februari 2012 - 10:28

Ik heb een houten vloer op de begane grond. Op dit moment is die houten vloer boven afgedekt met platen van houten vezels oid met daar bovenop vloerbedekking.

Doel is om de houten vloer terug te halen en als basis te gebruiken om te bewonen.

Ik wil die houten vloer gaan isoleren. Maar ik ben uiteraard geen vakman in deze. Derhalve ben ik aan het googlen geslagen maar de antwoorden op de vraag hoe je dit moet doen zijn zeer uiteenlopend. Inmiddels ben ik ook op de hoogte van de vele produktaanbiedingen, zoals kleine pvc bolletjes en rockwool produkten.

De ruimte tussen de grond en de vloer bedraagt plm 20-25 cm, dwz voor zover ik dat kan zien aan of bij de muurkant van de vloer. Die ruimte is niet veel en zal enkele planken moet weghalen om het werkbaar te maken om daarna weer terug te plaatsen.

Mijn plan is de bodem af te dekken met een stevige (transparante) laag plasticfolie als basis met daarop een rockwool produkt, steenwol bv, van plm 5 cm dikte. Los maar aansluitend neerleggen.

De buitenzijde van de vloer, bij de muur zichtbaar dus, kan ik plm 0,5 cm open houden of open maken. Als afsluiting daarvan maak ik een plintje die ik enkele milimeters boven de houten vloer bevestig. Het doel daarvan is om het eventuele vocht te reguleren.

De gedachte is al met al dat ik de vloer als het ware laat zakken waardoor het gewenst isolatie effect wordt bereikt.

Redeneer ik nu juist ?

Veranderd door benb, 26 februari 2012 - 10:30

nothing will change without a rebel

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

E.Desart

    E.Desart


  • >1k berichten
  • 2391 berichten
  • VIP

Geplaatst op 26 februari 2012 - 11:05

Als je foto's zou enteren wat je juist bedoeld met die aansluiting muur/vloer zou wel helpen.
Ook juist beschrijven wat er onder die vloer zit. Is dat een kruipkelder, beton rechtstreeks op de grond, anderen ....?

Wat belangrijk is bij isolatie is de plaats van je dampscherm. Normaal ligt dit aan de warme, niet de koude kant. Een dampscherm aan de foute kant kan juist oorzaak zijn van vochtproblemen, geen oplossing.
Dus bij een binnenisolatie ligt het dampscherm aan de zijde van je binnenruimte.

Edit:
Algemeen:
http://www.buildings...octypes/digests
Nadeel: Engelstalig maar met zeer veel educatieve schetsen in de artikels
Voor degene die het willen nazien: Op veel paginas staat een link "Expand article" Gebruik deze om het eigenlijk artikel en figuren zichtbaar te maken.
Vele artikels zijn ook te downloaden als verzorgde PDF documenten.

Ook kan de link door anderen gebruikt worden om te verwijzen naar figuren in specifieke documenten.

voorbeelden: hoe kelderruimtes droog te houden, en bruikbaar te maken. Hoe ga je om met dampschermen, verluchting en vele andere dingen.
Site is behoorlijk wetenschappelijk maar in leesbare taal en zeer goed ondersteund door duidelijke figuren.
Het is niet direct een lees-site (behoudens voor echt geÔnteresseerden), maar een opzoek-site in functie van specifieke bouwtechnische vragen en principes.

Veranderd door E.Desart, 26 februari 2012 - 11:17

Eric

#3

Raspoetin

    Raspoetin


  • >1k berichten
  • 3514 berichten
  • VIP

Geplaatst op 26 februari 2012 - 12:35

Verplaatst naar Praktische en overige technische wetenschappen
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

#4

benb

    benb


  • >250 berichten
  • 926 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 26 februari 2012 - 12:54

Als je foto's zou enteren wat je juist bedoeld met die aansluiting muur/vloer zou wel helpen.
Ook juist beschrijven wat er onder die vloer zit. Is dat een kruipkelder, beton rechtstreeks op de grond, anderen ....?

Wat belangrijk is bij isolatie is de plaats van je dampscherm. Normaal ligt dit aan de warme, niet de koude kant. Een dampscherm aan de foute kant kan juist oorzaak zijn van vochtproblemen, geen oplossing.
Dus bij een binnenisolatie ligt het dampscherm aan de zijde van je binnenruimte.

Edit:
Algemeen:
http://www.buildings...octypes/digests
Nadeel: Engelstalig maar met zeer veel educatieve schetsen in de artikels
Voor degene die het willen nazien: Op veel paginas staat een link "Expand article" Gebruik deze om het eigenlijk artikel en figuren zichtbaar te maken.
Vele artikels zijn ook te downloaden als verzorgde PDF documenten.

Ook kan de link door anderen gebruikt worden om te verwijzen naar figuren in specifieke documenten.

voorbeelden: hoe kelderruimtes droog te houden, en bruikbaar te maken. Hoe ga je om met dampschermen, verluchting en vele andere dingen.
Site is behoorlijk wetenschappelijk maar in leesbare taal en zeer goed ondersteund door duidelijke figuren.
Het is niet direct een lees-site (behoudens voor echt geÔnteresseerden), maar een opzoek-site in functie van specifieke bouwtechnische vragen en principes.

a. onder de vloer is zand

b. maar even zonder een foto proberen, er is ruimte tussen de buitenste zijden van de vloer, links rechts voorzijde en achterzijde en de muren van enkele millimeters en soms een centimeter. Ik kan dus naar de grond kijken.
nothing will change without a rebel

#5

E.Desart

    E.Desart


  • >1k berichten
  • 2391 berichten
  • VIP

Geplaatst op 26 februari 2012 - 14:49

Ik kan dus rechtreeks de grond zien, betekenend dat die draagbalken van de vloer rechtstreeks in het zand liggen? Of is dat een zelfdragende constructie vrijhangend van de bodem?
Heb je dan geen last van opstijgend vocht (ik praat niet over damp)?
Jij wil dus isolatie TUSSEN die draagbalken leggen?
Ga jij die vloer volledig demonteren en terug monteren? Ga jij naar een inblaas systeem?
Heeft die spleet van een paar mm tot ťťn cm een functie? Dit lijkt mij zeer weinig als dit bedoeld zou zijn als natuurlijke verluchting.

Gewoon op basis van deze (te weinige) info zou ik de ganse vloer demonteren, hier isolatieplaten tussen bevestigen die ik vrij zou houden van de zandgrond (dus naar boven brengen), mooi aansluitend met eventueel deltaplaten (dit zijn diagonaal doorgesneden rotswolplaten), hier bovenop een perfect dampscherm (een folie met aluminiumfolie in geÔntegreerd is beter dan een plasticfolie, zorgen dat die mooi overlappend (eventueel zelf gekleefd met tape) aansluitend is en daar bovenop terug je houten plankenvloer.

Je moet in elk geval een dampscherm hebben tussen je isolatie en die plankenvloer.

Met deltaplaten bedoel ik dit principe:
http://www.nl.rockwo...cten/deltaplaat
http://www.nl.rockwo...laat_212_NL.pdf

Aangezien het basisbedrijf van Rockwool nog steeds Denemarken is, zijn die platen daar ook gekend.

Ik zou die wel afsteunen via latjes zijdelings op de draagbalken van je vloer, zodanig dat die niet kunnen wegzakken over tijd. En die platen duidelijk vrijhouden van je ondervloer (grond, zand).
Die deltaplaten hebben het voordeel dat je je nogal wat afwijking en variatie kan veroorloven in de centermaten tussen je draagbalken, en toch een mooie, zelfs licht klemmende, aansluiting garanderen met zeer weinig materiaalverlies.

Veranderd door E.Desart, 26 februari 2012 - 15:01

Eric

#6

benb

    benb


  • >250 berichten
  • 926 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 26 februari 2012 - 15:43

Ik kan dus rechtreeks de grond zien, betekenend dat die draagbalken van de vloer rechtstreeks in het zand liggen? Of is dat een zelfdragende constructie vrijhangend van de bodem?
Heb je dan geen last van opstijgend vocht (ik praat niet over damp)?
Jij wil dus isolatie TUSSEN die draagbalken leggen?
Ga jij die vloer volledig demonteren en terug monteren? Ga jij naar een inblaas systeem?
Heeft die spleet van een paar mm tot ťťn cm een functie? Dit lijkt mij zeer weinig als dit bedoeld zou zijn als natuurlijke verluchting.

Gewoon op basis van deze (te weinige) info zou ik de ganse vloer demonteren, hier isolatieplaten tussen bevestigen die ik vrij zou houden van de zandgrond (dus naar boven brengen), mooi aansluitend met eventueel deltaplaten (dit zijn diagonaal doorgesneden rotswolplaten), hier bovenop een perfect dampscherm (een folie met aluminiumfolie in geÔntegreerd is beter dan een plasticfolie, zorgen dat die mooi overlappend (eventueel zelf gekleefd met tape) aansluitend is en daar bovenop terug je houten plankenvloer.

Je moet in elk geval een dampscherm hebben tussen je isolatie en die plankenvloer.

Met deltaplaten bedoel ik dit principe:
http://www.nl.rockwo...cten/deltaplaat
http://www.nl.rockwo...laat_212_NL.pdf

Aangezien het basisbedrijf van Rockwool nog steeds Denemarken is, zijn die platen daar ook gekend.

Ik zou die wel afsteunen via latjes zijdelings op de draagbalken van je vloer, zodanig dat die niet kunnen wegzakken over tijd. En die platen duidelijk vrijhouden van je ondervloer (grond, zand).
Die deltaplaten hebben het voordeel dat je je nogal wat afwijking en variatie kan veroorloven in de centermaten tussen je draagbalken, en toch een mooie, zelfs licht klemmende, aansluiting garanderen met zeer weinig materiaalverlies.

Ik kan op dit moment niet zien hoe die hele vloer van onderen eruit. Ik zal deze eerst deels of helemaal moeten demonteren om een juiste weergave te zien. Ik heb vorig jaar een heel klein deel gezien maar weet niet meer of de balken vrij liggen of op het zand rusten. Door een kleine verbouwing ter plekke heb ik geen toegang meer.

Ik moet dan even wachten totdat ik die vloer open heb liggen.

Ik kan dus ook niet zien hoe het 'vochtsysteem' eruit ziet, misschien is er wel geen systeem.

Mijn algemene gedachte was daarom: plastiek op het zand, rockwool daarop en het 'vochtsysteem' maken via de opening van de zijkanten van de vloer en de plint wat ophogen van die vloer, een ventilatie effect dus.
nothing will change without a rebel

#7

E.Desart

    E.Desart


  • >1k berichten
  • 2391 berichten
  • VIP

Geplaatst op 26 februari 2012 - 15:55

Ik kan op dit moment niet zien hoe die hele vloer van onderen eruit. Ik zal deze eerst deels of helemaal moeten demonteren om een juiste weergave te zien. Ik heb vorig jaar een heel klein deel gezien maar weet niet meer of de balken vrij liggen of op het zand rusten. Door een kleine verbouwing ter plekke heb ik geen toegang meer.

Ik moet dan even wachten totdat ik die vloer open heb liggen.

Ik kan dus ook niet zien hoe het 'vochtsysteem' eruit ziet, misschien is er wel geen systeem.

Mijn algemene gedachte was daarom: plastiek op het zand, rockwool daarop en het 'vochtsysteem' maken via de opening van de zijkanten van de vloer en de plint wat ophogen van die vloer, een ventilatie effect dus.


Jij maakt dus een conclusie gebaseerd op het feit dat je niet weet hoe het (indien er een "het" is) systeem werkt.
In mijn 2 posts BENADRUK ik het belang van dat dampscherm ... Dat wijzigt niet door toevoeging van onbekenden ...
Eric

#8

benb

    benb


  • >250 berichten
  • 926 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 26 februari 2012 - 16:19

Jij maakt dus een conclusie gebaseerd op het feit dat je niet weet hoe het (indien er een "het" is) systeem werkt.
In mijn 2 posts BENADRUK ik het belang van dat dampscherm ... Dat wijzigt niet door toevoeging van onbekenden ...

Ik anticipeer graag :). Ik probeer bestaande systemen en de gedachte daarachter om te leiden naar mijn persoonlijke situatie...plastic+rockwool. Maar dat blijft min of meer hangen in onze berichten.

Alleen met jouw dampscherm heb ik niet voldoende rekening gehouden mbt 'zwaarte' van het onderwerp.
nothing will change without a rebel

#9

E.Desart

    E.Desart


  • >1k berichten
  • 2391 berichten
  • VIP

Geplaatst op 26 februari 2012 - 16:31

Ik anticipeer graag :). Ik probeer bestaande systemen en de gedachte daarachter om te leiden naar mijn persoonlijke situatie...plastic+rockwool. Maar dat blijft min of meer hangen in onze berichten.

Alleen met jouw dampscherm heb ik niet voldoende rekening gehouden mbt 'zwaarte' van het onderwerp.

Jouw "plastic+rockwool" kan zelfs schadelijk zijn ... Die plastic is ook een dampscherm ..... die jij aan de VERKEERDE kant plaatst.
Wil je meer achtergrond heb ik je een kwalitatief hoogstaande link gegeven.
Eric

#10

benb

    benb


  • >250 berichten
  • 926 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 26 februari 2012 - 17:08

Jouw "plastic+rockwool" kan zelfs schadelijk zijn ... Die plastic is ook een dampscherm ..... die jij aan de VERKEERDE kant plaatst.
Wil je meer achtergrond heb ik je een kwalitatief hoogstaande link gegeven.

OK...dat is een helder standpunt. Mijn nadeel wordt dan dat ik de hele vloer moet openen ipv strategische enkele planken te verwijderen om daarmee het plastic en de rockwool de juiste plaats te geven.

Ik dank je hartelijk voor je bijdrage E. Desart !
nothing will change without a rebel

#11

benb

    benb


  • >250 berichten
  • 926 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 29 april 2012 - 15:50

Het resultaat:

De houten planken vloer is opengemaakt. De kruipruimte bedroeg plm 50 cm. De bodem van zand was droog, de luchtcirculatie was derhalve in orde.
Zoals ik al vermoedde was de isolatie van de onderliggende cv buizen niet in orde, deels geheel geen isolatie of gescheurde/geopende isolatie. Onder de houten vloer ook geen isolatie.

De cv buizen zijn dubbel geïsoleerd (grijze buisisolatie en rockwool van 5 cm dik er nog omheen). Er komt namelijk nog warmte door die de grijze buisisolatie heen. Een tip voor anderen dus.

Direct onder de houten vloer rockwool isolatie geplaatst met een dikte van 10 cm. op een frame van houten.
latten.

Tot mijn verrassing vond ik nog een kelder onder de vloer. Deze wordt opnieuw geopend en weer gebruikt.

Van de gelegenheid gebruik gemaakt om leidingen onder de vloer te trekken voor elektra en leidingen voor de stereo installatie en het het geluid van de TV (surround effect).

Ik heb een hekel aan snoeren die op de grond liggen.

Met dank voor de tips en bijdragen.

Veranderd door benb, 29 april 2012 - 16:03

nothing will change without a rebel

#12

Adejo

    Adejo


  • >25 berichten
  • 47 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 08 mei 2012 - 23:42

Even voor de goede orde. Het isoleren van de grond is een prachtig voorstel maar niet zinvol.
De essentie van een houten vloer is dat deze aan de onderzijde geventileerd dient te worden om vochtproblemen in de balklaag te voorkomen.
Het aanbrengen van een folie om daarop isolatie aan te brengen heeft dus geen zin. De onderzijde van de vloer blijft koud door de luchtstroom.
Beter is om tussen de balkaag te isoleren met een daarvoor geschikt produkt. Dit kan dus met dekens of met platen. Dit is inmiddels dus gedaan.
Nog beter is om ook een vochtregulerende bodemafsluiter aan te brengen om eventuele vochtophopingen te voorkomen. Denk hierbij aan schelpen, maar zand is al veel beter dan aarde. Zorg wel dat de ventilaitieopeningen (stootvoegen) in de gevel open zijn.

#13

benb

    benb


  • >250 berichten
  • 926 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 09 mei 2012 - 10:24

Hierbij enkele foto's ter verduidelijking. De eerste foto geeft een beeld weer van de vloerisolatie, direkt onder de planken van de vloeren aangebracht, 10 cm dik in totaal. De isolatie ligt op een lattenconstructie, een ruitvorm.

De tweede en derde foto zie je de cv buis isolatie. Zoals je ziet is er eerst een standaard grijze isolatie aangebracht. Wel in zijn geheel aangebracht (je ziet hier alleen de rechttoe rechtaan stukken namelijk), de dikte is 3 cm.
Bij meting bleek de buitenkant nog 20 graden warm te worden. De kamertemperatuur was 10 graden. Derhalve heb ik een tweede isolatie van rockwool er omheen gewikkeld, plm 3 cm dik en soms 5 centimeter dik.

Dit is wel interessant voor die mensen die menen dat de grijze isolatiebuis wel voldoende isolatie is. Ik vind van niet dus, Bij de tweede isolatie, werd plm 10 graden gemeten, dat was de kamertemperatuur op dat moment.

De isolatie van de cv buizen is later nog omwikkeld met touw,

Geplaatste afbeelding



Geplaatste afbeelding



Geplaatste afbeelding

Veranderd door benb, 09 mei 2012 - 10:27

nothing will change without a rebel

#14

benb

    benb


  • >250 berichten
  • 926 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 12 juli 2012 - 20:13

Ik ben bezig om de waterleidingen in de stal te isoleren en in mijn zoektocht naar informatie kwam ik deze site tegen over isoleren van cv leidingen. Goede informatie en tips.

http://www.dicks-web...atie/index.html
nothing will change without a rebel

#15

Fred F.

    Fred F.


  • >1k berichten
  • 4168 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 13 juli 2012 - 10:43

Hoe dikker de isolatie, des te minder warmteverlies, dat is natuurlijk logisch en niets nieuws. Daar hoeft men ook geen tests voor te doen want dat is allemaal eenvoudig te berekenen.

Ik hoop wel dat je niet, zoals Dick in zijn testopstelling, de glaswol (of steenwol) isolatie van 50 mm zo stevig inpakt dat die samengeperst wordt tot 20 mm, want dan ben je (ook) dom bezig. Zo wordt niet alleen de isolatiedikte fors kleiner maar bovendien de warmtegeleidingscoefficient (Lambda) groter, dus de R-waarde zal maar liefst een factor 3 dalen.
Hydrogen economy is a Hype.





0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures