Remweg

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 1.247

Remweg

Een trein rijdt met een snelheid van 90 km/h. Vanaf t=0s remt de trein af met een constante vertraging van 2,4 m/s^2.

Bereken de remafstand van de trein.

Ik weet dat dit heel simpel is, maar ik heb toch een vraagje.. :)

v= 90/3,6=25 m/s

v=a*t

-25=-2,4*t

t=10,4 s

s=0,5*a*t^2

s=0,5*-2,4*10,4^2

s=-130m

130m klopt wel, maar met deze berekening kom ik op de negatieve waarde uit.

Kan iemand uitleggen hoe het komt dat de versnelling positief ingevult moet worden? (is het iets met iets negatiefs van iets afhalen, waardoor je alleen een positief getal overhoudt; --2,4 -> 2,4?)

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.590

Re: Remweg

Probeer de formule s=1/2 .a. t^2 eens af te leiden.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Remweg

130m klopt wel, maar met deze berekening kom ik op de negatieve waarde uit.
Dat is omdat je niet beseft dat st=½at² alleen geldig is in gevallen waarin beginafstand en beginsnelheid beide nul zijn.

Je plukt een klein stukje uit een algemene formule, st = s0 + v0t + ½at² en probeert dat voor een specifiek geval toe te passen.

Vul deze volledige algemene netjes in en je komt netjes op +130 m uit.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 1.247

Re: Remweg

@ aadkr:

ik weet niet of je dit bedoelt...?

s=0,5*a*t^2

s=0,5*v*t (want v=a*t)

en die 0,5 moet, omdat er een versnelling is.

ik weet niet wat ik nu verder zou kunnen doen..? :)

@janvandevelde: Oh OK, thx xD

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.590

Re: Remweg

Ik wil je graag uitleggen wat ik bedoel, maar het probleem zit hem een beetje in het feit dat Jan en ik dit probleem anders benaderen. We gebruiken andere formules. Ik beschouw de beweging als een eenparig vertraagde beweging met een zekere beginsnelheid v(0)=25

Als Jan het goed vind, dan ben ik best bereid om mijn visie te geven.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.247

Re: Remweg

Wil je het toch alsjeblieft ook zonder de toestemming al uitleggen? :) /nieuwsgierig

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Remweg

aadkr schreef:Ik wil je graag uitleggen wat ik bedoel, maar het probleem zit hem een beetje in het feit dat Jan en ik dit probleem anders benaderen. We gebruiken andere formules. Ik beschouw de beweging als een eenparig vertraagde beweging met een zekere beginsnelheid v(0)=25

Als Jan het goed vind, dan ben ik best bereid om mijn visie te geven.
Ik vind het best, TS vraagt erom, dus is het zeker niet tegen de intenties van het huiswerkforum hem daarbij te helpen.

Overigens gebruik ik ook de algemene bewegingsvergelijking omdat ik (net als jij) het beschouw als een eenparig vertraagde beweging met een zekere beginsnelheid. Want dat is het ook.

st = s0 + v0t + ½at²

=0 + 25*10,4 +½*-2,4*10,4²

=+130 m.
Wil je het toch alsjeblieft ook zonder de toestemming al uitleggen?
Nee, want iedere helper hoort de intenties van dit huiswerkforum te volgen. Berichten die daaraan niet voldoen worden toch verwijderd.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.590

Re: Remweg

Ik ben nog een beetje van de oude school.

De beweging is een eenparig vertraagde beweging met zekere beginsnelheid v(0)=25
\(v_{t}=v_{0}-a \cdot t \)
Nu moeten we a positief invullen vanwege dat min teken
\(0=v_{0}-a \cdot t \)
\(v_{0}=a \cdot t \)
\(s_{t}=t \cdot v_{0} - \frac{1}{2} \cdot a \cdot t^2 \)
\(s_{t}=t \cdot a \cdot t -\frac{1}{2} \cdot a \cdot t^2 =\frac{1}{2}\cdot a \cdot t^2 \)
Met a =positief.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.247

Re: Remweg

@aadkr:

Aha OK, dat was precies wat ik zocht met het wegvallen van de mintekens :)

Bedankt!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Remweg

Als Aminasisic er dan toch uit lijkt te zijn:
aadkr schreef:Ik ben nog een beetje van de oude school.

De beweging is een eenparig vertraagde beweging met zekere beginsnelheid v(0)=25
\(v_{t}=v_{0}-a \cdot t \)
Nu moeten we a positief invullen vanwege dat min teken
\(0=v_{0}-a \cdot t \)
\(v_{0}=a \cdot t \)
\(s_{t}=t \cdot v_{0} - \frac{1}{2} \cdot a \cdot t^2 \)
\(s_{t}=t \cdot a \cdot t -\frac{1}{2} \cdot a \cdot t^2 =\frac{1}{2}\cdot a \cdot t^2 \)
Met a =positief.
ik vind dat, met je welnemen, een verwrongen gebruik.

Ik zou het prima vinden als je zei:
het maakt voor afgelegde weg niets uit of je nou 10,4 s vertraagt met 2,4 m/s vanaf 25 m/s , of 10,4 s versnelt vanuit stilstand met 2,4 s (dus tot diezelfde 25 m/s).

Daarmee heb je de voorwaarde gecreëerd om tóch met de verkorte versie s=½at² te mogen werken (beginsnelheid is nu immers 0), waarbij je voor a dan uiteraard een positieve waarde gaat invullen.
maar wat je hier doet is de gebruikelijke vt= v0 +at gaan veranderen tot vt= v0 -at omdat je voor a een negatieve waarde wil gaan invullen en tóch positief wil uitkomen. Dat riekt een beetje naar willekeur, toch?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.590

Re: Remweg

Als de beweging een eenparig versnelde beweging was geweest met zekere beginsnelheid v(0) dan had ik de volgende formules gebruikt:
\(v_{t}=v_{0}+a \cdot t \)
\(s_{t}=t \cdot v_{0}+\frac{1}{2} \cdot a \cdot t^2 \)
Jan vat zowel de eenparig versnelde beweging als de eenparig vertraagde beweging in 1 formule

Wat natuurlijk uitstekend is .

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Remweg

Jan vat zowel de eenparig versnelde beweging als de eenparig vertraagde beweging in 1 formule
Ik ken eigenlijk geen andere. Want die heb ik niet nodig als ik deze heb :)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer