Regelkringen

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 10

Regelkringen

Hallo,

Ik heb enkel wat basis gezien van regeltechniek op school en ik ga dit nodig hebben voor mijn eindwerk, hopelijk kunnen jullie me helpen of toch opweg helpen.

Ik heb te maken met een hydraulisch systeem, in dit hydraulisch systeem moet ik de druk en het debiet kunnen instellen via de pc. We maken gebruik van een proportionele drukregelaar, een proportionele debietsregelaar, een toerentalsensor en een momentsensor. De momentsensor wordt gebruik voor de terugkoppeling van de drukinstelling en de toerentalsensor wordt gebruik als terugkoppeling voor de debietinstelling. Dus met de druk gaan we het koppel regelen en met het debiet het toerental.

Hoe begin je met het opstellen van zo een regelkring en welk programma kan ik gebruiken voor het gewenste toerental en het gewenste koppel in te stellen?

Met vriendelijke groeten

raines

Berichten: 2.589

Re: Regelkringen

ik zou zeggen maak hier eens een blokschema van. dat praat gemakkelijker.

dan voor de taal je kan overwegen labview hiervoor te gebruiken hiermee kan je gemakkelijk een gui en een rgel technisch stuk maken mits je dan de aangepaste hardware hebt kan je de zaken mooie aansturen. maar nogmaals maak eens een blokschema van je opstelling dat verduidelijkt heel veel.

groeten.

Berichten: 10

Re: Regelkringen

Hallo bert,

Alvast bedankt voor het antwoord.

Ik heb een blokschema ingevoegd, is dit wat je bedoelde, zo is er dan ook een blokschema voor de druk te regelen, dan is het meetorgaan wel een momentsensor.

http://imageshack.us/photo/my-images/840/blokschema.png/

Ik kan je ook even de hydraulische opstelling geven, dan is het misschien helemaal duidelijk moest dit blokschema niet voldoen.

En ik heb op school al met labview gewerkt dus dat moeten lukken.

Met vriendelijke groeten

raines

Berichten: 2.589

Re: Regelkringen

ik heb een blokschema ingevoegd, is dit wat je bedoelde


ongeveer ja als je dit verfijnd kan je daar uit meestal je regel systeem afleiden.

Berichten: 10

Re: Regelkringen

Goede morgen,

Sorry Bert maar ik weet echt nog geen beginnen aan dit systeem, moet ik uit dit systeem de transferfunctie kunnen bepalen? En heb je misschien een site of zoiets wat me opweg kan helpen met dit soort oefeningen?

Met vriendelijke groet

raines

Gebruikersavatar
Berichten: 2.609

Re: Regelkringen

Sorry Bert maar ik weet echt nog geen beginnen aan dit systeem, moet ik uit dit systeem de transferfunctie kunnen bepalen? En heb je misschien een site of zoiets wat me opweg kan helpen met dit soort oefeningen?
Als je de transferfuncties kan bepalen dan heb je de informatie om op een systematische manier een goeie regelaar te ontwerpen.

Als je dat niet kan, dan kan je een naïeve aanpak proberen:

Dat betekent dat je gewoon telkens naar de waarde van de sensor te kijkt op basis daarvan beslist wat je het systeem laat doen.

bv: waterniveau te hoog => open kraan+stop pomp; waterniveau te laag => sluit kraan+start pomp

Dat is dan een proportionele regelaar.

Je kan ook de afgeleide van de output benaderen door gewoon het verschil tussen de huidige en de vorige waarde te nemen, de integraal kan je benaderen door alle inputs op te tellen.

Met al deze informatie kan je een eenvoudige PID regelaar maken.

Berichten: 10

Re: Regelkringen

Dag Xenion,

Bedankt voor het antwoord maar ik heb de sensor nog niet hier, ik moet eerst al het voorbereidend werk doen en dan pas gaan we dit alles realiseren.

Ik heb een nieuw blokschema geplaatst, kan je me hiermee opweg helpen of kan het niet met enkel het blokschema?(dit is enkel het blokschema van de snelheidsregeling, als ik die al eens kon doen zou al een mooi begin zijn)

http://imageshack.us/photo/my-images/402/blokschema2.jpg/

Alvast bedankt

raines

Berichten: 10

Re: Regelkringen

Hallow

Is het niet mogelijk om met een prop. druk- en debietregelaar aangesloten op een DAQ-kaart, welke werkt met de software labview, de druk en het debiet te regelen via de pc(labview dan)?

Met vriendelijke groeten!


Berichten: 10

Re: Regelkringen

Dag,

Bert heel erg bedankt voor de informatie!! Maar ik heb wat zitten lezen op het internet, ook op dit forum en is het niet mogelijk dit te realiseren met een plc'tje? Is dat niet een stuk makkelijker?

Met vriendelijke groeten

raines

Berichten: 2.589

Re: Regelkringen

ik heb wel ooit met plc bezig geweest zo'n 7tal jaren terug en toen was mijn ervaring dat je die dingen vooral goed kon gebruiken als je enkel relais schakelingen wil vervangen.

of anders gezegd als je enkel digitale uitgangen wilde hebben. ik heb al tans nooit gewerkt met een plc met analoge in en uitgangen wat voor een regel kring toch wel een must is denk ik. (betekend zeker niet dat, dat niet zou bestaan maar ik ken het niet)

maar kijk eens hier:

http://ww1.microchip.com/downloads/en/AppNotes/00937a.pdf

dit lijkt men wel een manier om een pid regelaar te implementeren met analoge in en out.

Groeten.

Berichten: 10

Re: Regelkringen

Nog eens een goede morgen allen,

Zo ik heb het hydraulisch schema ook getekend, hopelijk wordt zo duidelijk wat mijn probleem is en kan iemand me misschien helpen.

Hydraulisch schema

http://imageshack.us/photo/my-images/33/hy...hemabenoem.jpg/

Het systeem moet in debiet en op druk geregeld worden via prop. ventielen.

Een debietsverandering in het systeem zorgt voor een toerentalverandering aan de testas, het is eigenlijk de bedoeling dit toerental te gaan regelen en daarvoor gebruik ik als controle een toerental sensor.

De drukverandering zal een koppelverandering teweegbrengen aan de testas, deze wil ik dan weer controleren met een torque sensor.

Met welke methode kan ik dit het best doen, iemand suggesties??

Alvast bedankt!!

Groetjes raines

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 320

Re: Regelkringen

Het antwoord is eigenlijk al gegeven: PLC (eventueel met analoge uitbreiding indien niet standaard aanwezig) en PID regelaar.
Wil je eindelijk die dure computer aan het werk zetten...

help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...

http://www.wetenschapsforum.nl/index.ph ... opic=59270

Berichten: 10

Re: Regelkringen

Het antwoord is eigenlijk al gegeven: PLC (eventueel met analoge uitbreiding indien niet standaard aanwezig) en PID regelaar.
Maar mijn probleem zit het er, hoe realiseer je dit?

Hoe kan ik door bv het koppel te weten van de testas, de druk met een juiste waarden aanpassen via het prop. ventiel, ik snap eigenlijk niet hoe dit te regelen.

Stel:

- Ik stel een gewenst koppel in van bijvoorbeeld 500Nm

- Het prop. ventiel werkt met een 4-20mA signaal

- De koppelmeting geeft aan dat op de testas 450Nm aanwezig is

Het prop. ventiel zal nu moeten zorgen dat er in het systeem een hogere druk is.

PLC sturing, PID regelaar? Het is denk ik geen moeilijke sturing maar ik heb gewoon een te beperkte kennis om dit te realiseren.

Alle hulp is welkom hieroooo

Gracias

raines

Reageer