Synthese van cinnamaldehyde

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer

Synthese van cinnamaldehyde

Voor mijn practicum dat morgen plaatsvindt wil ik cinnamaldehyde maken. Het probleem is dat polymerisatie snel optreedt bij hoge temperaturen en dat je als gevolg daarvan kaneel krijgt in plaats van een gele vloeistof.

Ik ben van plan om een waterige oplossing van NaOH te gebruiken, maar er is nog een addertje onder het gras en dat is dat als je te weinig ethanol (solvent) toevoegt er 2 lagen ontstaan. Hoeveel ethanol moet ik toevoegen om dit te voorkomen?

Is er m.a.w. een betrouwbare wetenschappelijke bron te vinden voor dit receptuur?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: Synthese van cinnamaldehyde

iets van een fifty/fifty (EtOH, NaOH-opl), athans voor een gerelateerd experiment (met benzaldehyde+aceton).

Ik ben niet echt zeker of het gaat lukken. In elk geval moet je de acetaldehyde traag toevoegen aan je benzaldehyde+base: acetaldehyde zal zeer snel zelfcondenseren. Het benzaldehyde is omwille van zijn conjugatie wat minder reactief.
This is weird as hell. I approve.

Re: Synthese van cinnamaldehyde

Bedankt voor het advies. Helaas bleek acetaldehyde niet meer voorhanden te zijn. Ik heb dan maar voor een aldolcondensatie gekozen met benzaldehyde+propionaldehyde en dat is een mooi alternatief voor cinnamaldehyde en is wel gelukt.

Morgen zal ik de pH neutraliseren en overmaat aan benzaldehyde onder vacuüm destilleren. Het residu is dan mijn naar kaneelruikende stof + NaCl.

Reageer