Vocht afgifte lucht aan droger

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 4

Vocht afgifte lucht aan droger

Hoi iedereen,

Ik ben voor school bezig met een project en loop daar tegen enkele problemen aan. Ik begin met het eerste probleem. Ik wil graag weten hoeveel vocht er in een luchtdroger van een compressor wordt afgegeven. Ik heb hiervan een schetsje zie de afbeelding. De compressor stopt wanneer de druk in de tank 4 bar is. Ik denk dat ik het met de volgende waarden kan berekenen.

Dit zijn de (nog fictieve) waarden die ik heb:

massa droger leeg = 0.15 kg

massa droger verzadigd = 0.25 kg

Volume tank = 0.0004 m^3

Massadebiet compressor = 0.16 kg/s

Einddruk tank = 400 000 Pa

%RH = 30 %

Ik weet echter niet exact hoe het zit met de relatieve vochtigheid. Hoeveel vocht er per seconde meekomt met het gegeven debiet. En ik weet ook niet exact hoelang de compressor erover doet om de tank tot 4 bar druk te vullen (ik reken nog even zonder dat er geregenereerd wordt). Dit is in principe simpel uit te rekenen wanneer je het gewicht van de lucht weet maar die weet ik niet. Ik weet dat ik deze kan berekenen met de ideale gaswet. Volgens wikipedia:

rho = p*M/R*T

rho is soortelijke massa

p = druk

M = molaire massa

R = gasconstante (8,314472)

T = absolute temperatuur

Ik loop alleen vast op de molaire massa. Dit begrijp ik niet helemaal.

Verder weet ik nog niet precies hoe ik de relatieve luchtvochtigheid moet verwerken. Is dit een percentage ten opzichte van een gewicht aan lucht? Dus 1 kg lucht zou in mijn geval uit 0.3 kg vocht bestaan of moet ik dat zo niet zien?

Zou iemand mij een duwtje in de goede richting willen geven? Alvast bedankt in ieder geval.

Sorry was vergeten de afbeelding bij te plaatsen.
Bijlagen
systeem.jpg
systeem.jpg (5.8 KiB) 195 keer bekeken

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Vocht afgifte lucht aan droger

%RH = 30 %

Ik weet echter niet exact hoe het zit met de relatieve vochtigheid. Hoeveel vocht er per seconde meekomt met het gegeven debiet.
Dat lees je best af in een mollier-diagram. Hoeveel vocht dat is in absolute vochtigheid (gram water per kg lucht) hangt dan overigens ook af van de temperatuur op dat moment. Dus die zul je ook in je (fictieve?) gegevensset moeten opnemen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 4

Re: Vocht afgifte lucht aan droger

Oke temperatuur is ook een goede ja, die was ik vergeten mee te nemen. Wat ik overigens wil bereiken is de berekening in Excel maken, waardoor ik met de waarden kan spelen en later de juiste gemeten waarden kan invullen.

Ik heb dat mollier-diagram nog niet eerder gezien. Ik zal hier even goed naar kijken. Wanneer ik eruit ben zal ik de berekening uitwerken met de waarden. Wanneer ik er niet uitkom zal ik dit ook zeggen.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Vocht afgifte lucht aan droger

Wat ik overigens wil bereiken is de berekening in Excel maken, waardoor ik met de waarden kan spelen en later de juiste gemeten waarden kan invullen.
Dat is een verre van eenvoudige formule, niet zoiets dat je uit je hoofd leert of wat vanzelf blijft hangen omdat je hem regelmatig tegenkomt, en waar ik nog eens uitgebreid naar zou moeten gaan googlen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 4

Re: Vocht afgifte lucht aan droger

Doel je op de formule van het mollier diagram? Of op hetgeen ik wil berekenen? Misschien dat ik iets te simpel denk voor mijn berekening, maar als ik het massadebiet van de compressor weet en het vochtgehalte in de lucht, dan weet ik hoeveel vocht er per seconde door het filter gaat. Het filter kan nu 0.1 kg vocht vasthouden.

Ik weet nog niet precies hoe ik dit ga bepalen. Ik zal de vochtopname van de granulaatkorrels moeten bepalen of misschien is het een goede aanname om ervan uit te gaan dat alle vocht wordt opgeslagen in het filter, dus dat ik bepaal hoeveel kg lucht er door het filter kan alvorens het verzadigd is.

Geldt de molaire massa van lucht (28.97 g/mol) overigens ook voor lucht onder druk?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Vocht afgifte lucht aan droger

Geldt de molaire massa van lucht (28.97 g/mol) overigens ook voor lucht onder druk?
speels, maar toch serieus:
  1. Stop 1 mol lucht in een cilinder (6·1023 luchtmoleculen).
  2. Weeg.
  3. Er blijkt 28,97 g lucht in die cilinder te zitten.
  4. pers de lucht in de cilinder samen (halveer het volume, dan verdubbel je de druk)
  5. hoeveel luchtmoleculen zitten er nu in je cilinder?
  6. afgezien van relativistische effecten (E=mc²), zal de massa van de cilinder dus zijn toegenomen, afgenomen of gelijkgebleven?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 4

Re: Vocht afgifte lucht aan droger

Ik denk dat de massa v an de cilinder gelijk is gebleven omdat er niet meer lucht is bijgekomen en dus de massa niet kan toenemen. Dat de luchtmoleculen dichter op elkaar zitten maakt volgens mij niets uit voor het gewicht.

Ik probeer nog steeds een mollier diagram af te kunnen lezen, maar begrijp dat nog niet helemaal. Ik ga me daar nog even mee bezig houden de komende dagen.

Ik heb overigens ook even op school met een dauwpuntmeter de omgevingslucht gemeten. Deze had een relatieve luchtvochtigheid van 33.4 % bij een temperatuur van 23.8 graden celcius. Het dauwpunt lag op 6.7 graden celcius en de absolute luchtvochtigheid was 6.5 g/m^3. Met deze gegevens ga ik proberen het mollier diagram af te lezen.

Reageer