Bepalen van de constante van planck

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 47

Bepalen van de constante van planck

Beste mensen van het wetenschapsforum,

Afgelopen week heb ik met natuurkunde (6VWO) een experiment gedaan waarbij ik de constante van Planck moest gaan bepalen. We gebruikten daarvoor volgens mij een fotocel. Ik zal het experiment even kort beschrijven;

- Zet de intensiteit op 100%.

- Stop een kabeltje van een bepaalde golflengte in het apparaat. (we hadden 5 kabeltjes, elk met een andere golflengte)

- Verlaag de stroomsterkte totdat deze 0 A is.

- Lees de remspanning af.

- Doe dit bij elke golflengte en voor 4 verschillende intensiteiten (25%, 50%, 75% en 100%)

Dit heb ik nu gedaan. De golflengte, intensiteit en remspanning zijn nu bekend. De frequenties heb ik kunnen berekenen door de lichtsnelheid te delen door de verschillende golflengtes.

Voor het volgende gedeelte moet ik de maximale kinetische energie berekenen. Op mijn blaadje staat dat ik de remspanning moet vermenigvuldigen met het elementair ladingskwantum. Maar als ik de applet gebruik die mijn leraar ons heeft laten zien, dan kom ik tot de conclusie dat die formule helemaal niet klopt. Als ik de remspanning in die applet vermenigvuldig met e, dan krijg ik niet de Ek,max die in de applet gegeven wordt.

Mijn vraag is dus: klopt de formule die mijn leraar me gegeven heeft wel? Zo nee, wat moet ik dan doen om de Ek,max te berekenen/bepalen?

Applet: <http://www.walter-fendt.de/ph14nl/photoeffect_nl.htm>

Berichten: 555

Re: Bepalen van de constante van planck

walter-fendt klopt over het algemeen wel, ze hebben daar erg mooie applets.

V*e heeft volgende eenheden: V*C = V*A/s=W/s=J/s/s=J dus dat dit energie is klopt, daar was ik eerst zelf al over aan het twijfelen. Onterecht blijkt dus. Het idee zou al kunnen kloppen, ikzelf heb hier geen ervaring mee, nooit moeten doen.

Welke constante kom je dan uit als je dat gebruikt? Heb je de golflengte in m gezet alvorens om te zetten naar frequentie? Wat waren de eenheden van je lichtsnelheid?

Berichten: 47

Re: Bepalen van de constante van planck

JorisL schreef:walter-fendt klopt over het algemeen wel, ze hebben daar erg mooie applets.

V*e heeft volgende eenheden: V*C = V*A/s=W/s=J/s/s=J dus dat dit energie is klopt, daar was ik eerst zelf al over aan het twijfelen. Onterecht blijkt dus. Het idee zou al kunnen kloppen, ikzelf heb hier geen ervaring mee, nooit moeten doen.

Welke constante kom je dan uit als je dat gebruikt? Heb je de golflengte in m gezet alvorens om te zetten naar frequentie? Wat waren de eenheden van je lichtsnelheid?
472nm, 525nm, 611nm, 505nm, 588nm.

Ik heb bij elke *10^-9 gedaan om er meters van te maken.

Ooh, wacht, ik zie het al geloof ik. Mijn leraar wil het in J hebben, en de applet heeft het in eV. Door de eV te vermenigvuldigen met e maak ik er J van, nietwaar?

Berichten: 47

Re: Bepalen van de constante van planck

Ik heb nog een vraagje over dezelfde opdracht, als dat is toegestaan. :)

Het laatste wat ik moet berekenen/bepalen is de fotonenergie. In mijn lesboek staan twee formules;

- Efoton = h*f (maar ik mag toch niet de constante van Planck gebruiken om de constante van Planck te bepalen?)

- Efoton = Ek,max + Euitree (maar ik weet Euitree niet)

Hoe zou ik de fotonenergie kunnen berekenen/bepalen als ik deze twee formules niet kan gebruiken?

EDIT: Bedankt, maar ik ben er al uit. Ik was zo dom om niet even de tekst boven de applet te lezen. :)

Reageer