Voorbeelden van equivalentie-relaties

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Gebruikersavatar
Berichten: 524

Voorbeelden van equivalentie-relaties

Beste allemaal,

Dit is volgens mij een simpele vraag over equivalentie-relaties, maar ik kan niet op het antwoord komen:

Een relatie op een verzameling S is een deelverzameling van de verzameling S x S.

Geef een voorbeeld van een relatie die reflexief en symmetrisch is, maar niet transitief.

Geef een voorbeeld van een relatie die symmetrisch en transitief is, maar niet reflexief.


Hoe kan ik een simpel voorbeeld vinden?

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Voorbeelden van equivalentie-relaties

Is dat voor een bepaalde (concrete) S, of moet je iets algemeen opschrijven? Of een S kiezen en een voorbeeld maken?
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 524

Re: Voorbeelden van equivalentie-relaties

Is dat voor een bepaalde (concrete) S, of moet je iets algemeen opschrijven? Of een S kiezen en een voorbeeld maken?
Er is geen S gegeven, dus ik neem aan dat het algemeen is.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Voorbeelden van equivalentie-relaties

Dan is het me niet duidelijk hoe dat precies verwacht wordt. In welke vorm moet je de relatie geven? Moet je gebruikmaken van gekende relaties (zoals = enz.) of expliciet een relatie als deel van SxS geven?

Enfin, om wat inspiratie te geven, denk bv. aan ≤ op de gewone reële getallen: duidelijk reflexief en transitief, maar niet symmetrisch.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 524

Re: Voorbeelden van equivalentie-relaties

Hmm, een vervolgvraag is:

'Is de volgende relatie op de reële getallen een equivalentierelatie?
\(x \sim y \Leftrightarrow xy \geq 0\)
.'

Ik heb daarbij dat deze relatie inderdaad een equivalentierelatie is, want deze is reflexief:
\(x^2 \geq 0\)
, symmetrisch: als
\(xy \geq 0\)
, dan
\(yx \geq 0\)
en transitief: als
\(xy \geq 0\)
en
\(yz \geq 0\)
dan ook
\(xz \geq 0\)
.

Zou een relatie die niet reflexief is, maar wel symmetrisch en transitief bijvoorbeeld
\(xy \leq 0\)
zijn? Want
\(x^2 \leq 0\)
geldt alleen als
\(x = 0\)
.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Voorbeelden van equivalentie-relaties

Zou een relatie die niet reflexief is, maar wel symmetrisch en transitief bijvoorbeeld
\(xy \leq 0\)
zijn? Want
\(x^2 \leq 0\)
geldt alleen als
\(x = 0\)
.
Is deze transitief denk je?
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 74

Re: Voorbeelden van equivalentie-relaties

Je zou ook kunnen denken aan de relatie
\(x \sim y \Leftrightarrow x \neq y\)
. Deze relatie is een relatie die je zoekt. Moet je zelf nog even uitzoeken welke.

Je kunt je er ook makkelijk vanaf maken en gewoon zoiets zeggen als:

Zij S := {1,2,3,4}, definieer R := {(1,1), (2,2), (3,3), (4,4),(1,2),(2,3),(3,4),(1,3),(2,4)}. Deze relatie is reflexief en transitief maar niet, symmetrisch. (als het goed is, ik kan goed een fout gemaakt hebben, het is al een tijd geleden) Op dezelfde manier kun je relaties verzinnen die symmetrisch en transistief zijn maar niet reflexief etc.

Gebruikersavatar
Berichten: 524

Re: Voorbeelden van equivalentie-relaties

Is deze transitief denk je?
Even kijken:

Als
\(xy \leq 0\)
. Deze relatie is een relatie die je zoekt. Moet je zelf nog even uitzoeken welke.[/quote]Deze is sowieso niet transitief, want
\(x \neq x\)
voldoet niet. Deze is wel symmetrisch, want als
\(x \neq y\)
dan
\(y \neq x\)
. Deze is ook niet transitief, want als
\(x \neq y\)
en
\(y \neq z\)
, dan betekent dat niet dat
\(x \neq z\)
.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Voorbeelden van equivalentie-relaties

Ik zal je in woorden richting een goede equivalentierelatie zetten. Aan jou om 1) te kijken welk van je gezochte dat is en 2) om ze exact te maken.

We zeggen dat A equivalent is met B als de afstand tussen A en B 1 is.
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Gebruikersavatar
Berichten: 524

Re: Voorbeelden van equivalentie-relaties

Drieske schreef:Ik zal je in woorden richting een goede equivalentierelatie zetten. Aan jou om 1) te kijken welk van je gezochte dat is en 2) om ze exact te maken.

We zeggen dat A equivalent is met B als de afstand tussen A en B 1 is.
Dus
\(A \sim B\)
als
\(|A - B| = 1\)
?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Voorbeelden van equivalentie-relaties

Sorry. Woordje (belangrijk!) vergeten. De afstand is hoogstens 1.
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Gebruikersavatar
Berichten: 524

Re: Voorbeelden van equivalentie-relaties

Sorry. Woordje (belangrijk!) vergeten. De afstand is hoogstens 1.
Dan is het
\(|A - B| \leq 1\)
:)

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Voorbeelden van equivalentie-relaties

Inderdaad :) . En kun je nagaan wat voor relatie dat is?

Overigens is die 1 volledig arbitrair en mag door eender welk getal (je persoonlijke favoriet :) ) worden vervangen. Buiten 0 ;) .
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Gebruikersavatar
Berichten: 524

Re: Voorbeelden van equivalentie-relaties

Drieske schreef:Inderdaad :) . En kun je nagaan wat voor relatie dat is?

Overigens is die 1 volledig arbitrair en mag door eender welk getal (je persoonlijke favoriet :) ) worden vervangen. Buiten 0 ;) .
Dus ik moet nu nagaan of het reflexief, symmetrisch en transitief is?

Waarom mag ik die 1 vervangen door bijvoorbeeld 10? Als de afstand hoogstens 1 is, kun je toch niet
\(|A - B| \leq 10\)
neerzetten?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Voorbeelden van equivalentie-relaties

Neenee, ik bedoel ook mijn 1 hè :) . Of ik nu zeg 'hoogstens 1' of 'hoogstens 10' maakt niet uit voor de relatie die geldt.

En je moet inderdaad symmetrisch, reflexief en transitief nagaan. En zien welke er wel en welke niet geldt.
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Reageer