Springen naar inhoud

Warmte verlies zandfilter

• Log in om te kunnen reageren

Mauritss

Mauritss

• 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 28 februari 2012 - 18:09

Op de afbeelding is een filtratie systeem voor een zwembad schematisch weergeven.

Graag zou ik willen weten hoeveel warmte van het zwembad water er verloren gaat wanneer dit door het filter gaat.

(veronderstel even één instroomt en één uitstroom; er hoeft dus geen rekening gehouden worden met het toevoegen van suppletiewater, terugspoelen etc.)

Ik heb geen hele specifieke details, het gaat dan ook om de orde van grootte van het rendement (in %-en).

Zou je het gewoon mogen vergelijken met een pijpleiding?

Zo ja; wat is een goede benadering van het het warmte verlies (in %-en) van een goed geïsoleerde pijpleiding (met dezelfde lengte)?

Geplaatste afbeelding

Veranderd door Mauritss, 28 februari 2012 - 18:20

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Fred F.

Fred F.

• >1k berichten
  • 4168 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 28 februari 2012 - 19:27

wat is een goede benadering van het het warmte verlies (in %-en) van een goed geïsoleerde pijpleiding (met dezelfde lengte)?

Een goed geïsoleerde pijpleiding verliest vrijwel geen warmte. Idem voor een goed geïsoleerd filter. Hoeveel precies hangt af van lengte en diameter van leidingen en filter, dikte en soort van isolatie, en temperatuursverschil tussen water en omgeving.

Het lijkt me dat je je zorgen maakt om niets. Het warmteverlies van geisoleerde leidingen en filter zal in het niet vallen bij het warmteverlies van het zwembad zelf via wanden, bodem en ook wateroppervlak. Bovendien heb je warmteverlies door verdamping van water.
Hydrogen economy is a Hype.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures