Tandwiel axiaal borgen

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 9

Tandwiel axiaal borgen

Hoi,

ik ben momenteel bezig met mn eindwerk en een onderdeel hiervan is het aandrijven van een tandwiel (die over een tandlat loopt).

Nu, ik heb een elektrische motor gevonden die voldoet aan m'n wensen, maar ik weet nu niet hoe ik een tandwiel kan borgen, vastzetten op de uitgaande as van deze motor.

De uitgaande as heeft een spieverbinding, dus hiermee kan ik zorgen dat het tandwiel wel degelijk met de motor meedraait, maar hoe kan ik dit tandwiel nu axiaal vastzetten zodat deze niet van de as glijdt?

Gekozen motor: Afbeelding

Gekozen tandwiel: Afbeelding

Het tandwiel heeft momenteel nog geen spiebaan, maar dit is niet zo moeilijk te fixen (buitendiameter as en boring tandwiel = 12 mm)

Ik weet dat je een circlips kan plaatsen op de as, maar ik wil niets aan de uitgaande as veranderen, dus geen groeven draaien.

Bestaan er hiervoor standaard onderdelen? Ik heb ook gemerkt dat er op het uiteinde van de uitgaande as een inwendige schroefdraad aanwezig is, misschien dat hierin een oplossing ligt?

Kan iemand me helpen dit probleem van het axiaal borgen van mijn tandwiel.

Alvast bedankt

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Tandwiel axiaal borgen

Je geeft eigenlijk zelf al het antwoord.

Een grote ring ertegen en dan een boutje in de inwendige schroefdraad.

Berichten: 9

Re: Tandwiel axiaal borgen

klazon schreef:Je geeft eigenlijk zelf al het antwoord.

Een grote ring ertegen en dan een boutje in de inwendige schroefdraad.
Dit zal inderdaad de beste oplossing zijn.

Bestaan er hiervoor standaardonderdelen of heeft dit een speciefieke naam (anders dan 'ring') of moet dit onderdeel zelf aangemaakt worden?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Tandwiel axiaal borgen

Geen idee of hier iets standaards voor bestaat, en ook niet of dit een specifieke naam heeft.

Je zou eens kunnen passen en meten om te zien wat het handigst is. Misschien moet je een speciaal gevormde bus maken. Gezien het feit dat je geen probleem hebt met het steken van een spiebaan veronderstel ik dat het draaien van een drukring ook wel zal lukken.

Reageer