Genmutatie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 338

Genmutatie

Stelling: Mutatie van een gen wil zeggen dat de structuur van een nucleotide is veranderd.
Waarom is deze stelling juist? Mutatie is toch o.a. dat de volgorde van de nucelotides is veranderd, m.a.w. dat er nucleotides zijn weggehaald of bijgekomen. Verandering van de structuur doet denken aan een chemische verandering van de nucleotide zelf.

http://en.wikipedia.org/wiki/Mutation#Clas..._mutation_types

Bij voorbaat dank.

Gebruikersavatar
Berichten: 24

Re: Genmutatie

Misschien bedoelen ze wel een reeks nucleotiden, maar ik zou inderdaad wel zeggen dat jij gelijk hebt.
NN: "Everything that is not related to elephants is irrelephant".

Gebruikersavatar
Berichten: 338

Re: Genmutatie

Zou kunnen, maar als je zegt "de structuur van nucleotiden", dan denk ik aan de chemische structuur van een nucleotide. Voor zover ik weet, verandert die niet bij een mutatie.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Genmutatie

De vraagstelling is zodanig dat hij open is voor interpretatie, dat zeker. Maar.. op zich kan het wel onder het kopje 'radiation' bijvoorbeeld.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Gebruikersavatar
Berichten: 24

Re: Genmutatie

Ja, maar dit is natuurlijk geen mutatie die elke dag voorkomt, meestal zijn het gewoon foutjes die meteen weer opgespoord worden.
NN: "Everything that is not related to elephants is irrelephant".

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: Genmutatie

Ik ben geen bioloog maar op deze site ben ik wel eens tegengekomen dat in DNA, cytosine gedesamineerd kan worden en dat het dan ontstane uracil vervolgens verwijderd wordt en weer vervangen wordt door cytosine.

Bij het desamineren van cytosine wordt de stuctuur van de stikstofbase zelf dus veranderd.

Dat kan blijkbaar dus wel.

Zie topic van Pectus van 20 jan 2012. in de bijlage staat de reparatie.

Reageer