X-chromosomale aandoening

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 338

X-chromosomale aandoening

Stelling: Een vader met een X-chromosoom gebonden aandoening krijgt gezonden kinderen.
Waarom is deze stelling juist? Volgens mij kan je deze vraag niet beantwoorden omdat je niet weet wat hoe de chromosomen van de moeder er uit zien. Bij deze stelling gaan zij er vanuit dat de moeder gezond is.

Afbeelding

Heb ik gelijk?

Bij voorbaat dank.

Gebruikersavatar
Berichten: 24

Re: X-chromosomale aandoening

Bij vraagstukken als deze moet er meestal wel vanuit gegaan worden dat alle organismen gezond zijn, behalve als anders is aangegeven. En zoals je in het eerste schema laat zien, krijgen de ouders altijd kinderen die geen last hebben van die X-chromosomale aandoening. Ik hoop dat je vraag zo ongeveer beantwoord is. Het is inderdaad niet duidelijk geformuleerd.
NN: "Everything that is not related to elephants is irrelephant".

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: X-chromosomale aandoening

De stelling op zichzelf is onjuist.

Bij een X-dominant overdraagbare aandoening krijgen álle dochters van de vader de aandoening.

Of dat plaatje hoort bij de vraag (X-recessief + gezonde moeder) en dan kun je het gewoon aflezen zonder na te denken... :)
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 338

Re: X-chromosomale aandoening

Ik heb wat verwarring geschept door het plaatje bij te voegen. Het plaatje hoort niet bij de vraag. De vraag is inderdaad ambigu, want zoals jij zegt, als het om een X-dominant overdraagbare aandoening gaat, dan krijgen alle dochters ook die ziekte. Het hangt er dus vanaf of het dominant of recessief is.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: X-chromosomale aandoening

Het plaatje hoort niet bij de vraag.


Dan is de stelling pertinent onjuist. Want dan -omdat er geen verdere informatie is- moet je uitgaan van de mogelijkheid dat het X-dominant kan zijn. Opnieuw een slechte vraag dus.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Reageer