Ac motor extern aangedreven

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 9

Ac motor extern aangedreven

Hallo,

voor m'n eindwerk gebruik ik een ac motor met overbrenging ("geared ac motor") met een toerental van 56 tr/min.

De motor drijft een wagentje aan via een tandwiel - tandlat overbrenging.

Het loopwagentje heeft voor het grootste deel van de tijd een eigen externe aandrijving waarbij de snelheid iets hoger ligt dan deze van de ac motor.

Mijn vraag is nu of de ac motor nu sneller zal draaien door de externe aandrijving en hierbij dus zelf geen arbeid leveren tot de externe arbeid wegvalt en daarna de loopwagen aandrijven met 56 tr/min of is dit niet mogelijk.

Kan een ac motor (en de overbrenging) dus zonder problemen tijdens inschakeling sneller draaien (bv aan 60 tr/min) door externe aandrijving of zal de motor dit tegenwerken door de werking met het magnetische veld die verstoord wordt?

Alvast bedankt

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Ac motor extern aangedreven

Ik neem even aan dat je met AC-motor een asynchrone kooiankermotor bedoelt.

Als je zo'n motor op overtoeren aandrijf krijg je een negatieve slip en zal de motor als generator gaan werken.

Het generatorvermogen zal dan door de externe aandrijving geleverd worden, die wordt dan zwaarder belast.

Kan je de externe aandrijving niet op dezelfde snelheid zetten?

Berichten: 9

Re: Ac motor extern aangedreven

Ik zal proberen de snelheid gelijk te krijgen, maar beide snelheden zullen nooit 100% aan elkaar gelijk zijn.

Indien de externe aandrijving iets sneller draait en de ac motor dus als generator werkt, moet er hierbij dan voorzieningen genomen worden in de elektronica, de sturing van de motor of is dit geen probleem (motor wordt aangestuurd door contactoren, dus rechtstreeks van het net)?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Ac motor extern aangedreven

Koenmol schreef:Ik zal proberen de snelheid gelijk te krijgen, maar beide snelheden zullen nooit 100% aan elkaar gelijk zijn.

Indien de externe aandrijving iets sneller draait en de ac motor dus als generator werkt, moet er hierbij dan voorzieningen genomen worden in de elektronica, de sturing van de motor of is dit geen probleem (motor wordt aangestuurd door contactoren, dus rechtstreeks van het net)?
De contactor kun je gewoon in laten staan.

Maar wat zit daar dan voor elektronica bij? Een contactor is geen elektronica.

Berichten: 9

Re: Ac motor extern aangedreven

klazon schreef:De contactor kun je gewoon in laten staan.

Maar wat zit daar dan voor elektronica bij? Een contactor is geen elektronica.
Mijn fout dan, ik bedoelde gewoon of er geen extra voorzieningen moeten genomen worden om de motor tijdelijk als generator te laten draaien of dat de huidige werking met contactoren voldoende is.

Deze vraag heb je dus beantwoord, bedankt hiervoor :)

Reageer