Zwerfkeien ontstaan door verwering

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 20

Zwerfkeien ontstaan door verwering

Hallo allemaal,

Voor mijn profielwerkstuk onderzoek ik een park in Zwitserland waar grote zwerfkeien liggen. De zwerfkeien bestaan uit het gesteente 'gneis' met mineralen sanidien, muscoviet en kwarts.

Ik ben nu aan het beschrijven hoe de boulders zijn ontstaan. Naast het park ligt een grote rotswand (+- 80m hoog), dus ik neem aan dat ze daar ooit vanaf zijn gevallen door verwering. In mijn profielwerkstuk heb ik nu verschillende typen van verwering beschreven.

Mechanisch gezien lijken mij de vorstverwering en de verwering door boomwortels in de diaklazen het meest waarschijnlijk. Het gebied ligt namelijk op 1200 meter, dus er is regelmatig afwisseling tussen dooi en vorst. Daarnaast is te zien dat bovenaan de rotswand er veel naaldbomen groeien.

Chemische verwering is ook goed mogelijk natuurlijk, want overal op de wereld is H2O en koolzuur. Weet iemand misschien de verweringsreactie van sanidien met de bovengenoemde stoffen? Op wikipedia vind ik de vergelijking van een kaliveldspaat, maar die formule wijkt enigzins af van die van sanidien.

Welk(e) type(n) verwering is/zijn meest waarschijnlijk? Waar valt dat dan uit te verklaren? Is dat misschien te onderzoeken?

Alvast bedankt :)

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Zwerfkeien ontstaan door verwering

Verplaatst naar het vakforum voor aardwetenschappen.
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Berichten: 389

Re: Zwerfkeien ontstaan door verwering

http://nl.wikipedia.org/wiki/Verweringsrea...n_kaliveldspaat

deze reactie kan perfect letterlijk gebruikt worden...

je verkijkt je waarschijnlijk op de start van deze reactie: KAlSi3O8 terwijl sanidien doorgaans als (K,Na)(Si,Al)4O8 wordt geschreven.

Die dingen tussen haken willen zeggen dat dit beide delen kunnen voorkomen in wisselende verhoudingen. Bv. voor (K,Na) dient elke molecule hetzij 1 K, hetzij 1 Na te bevatten. Doorheen het mineraal, kunnen beide moleculen gemixt voorkomen, maar per mol mineraal, moet de som van het aantal mol K en Na gelijk zijn aan 1.

Zo idem met (Si,Al)4. Elke molecule dient te bevatten hetzij 4x Al, hetzij 3xAl en 1 Si, hetzij 2xAl en 2xSi enzovoort. De som van het aantal Si-atomen en Al-atomen per molecule dient 4 te zijn, dus in 1 mol sanidien, moet de som van het aantal mol Si en Al ook 4 zijn.

Dus in het geval dat er bv. een molecule NaSiAl3O8 oplost, zal er 1 Na in oplossing gaan in plaats van 1K. En als de verhoudingen aan aluminium vs. silicium wijzigen, dan zult ge vermoedelijk de coefficienten van uw reactie-evenwicht moeten aanpassen en wat meer of minder water en kiezelzuur moeten toevoegen tot als er links en rechts van de pijl evenveel van elk atoom staat.

Reageer