Beste leer tactiek

Moderator: Rhiannon

Reageer
Berichten: 9

Beste leer tactiek

Halo,

Ik zit in havo 4 klas

En sta op dit moment nogal slecht voor een aantal vakken

dit komt ook onder anderen door mijn thuissituatie

waardoor ik mij slecht heb kunnen concentreren op school

de volgende toets periode is op 19 maart

op dit moment ben ik daar hard voor aan het studeren

maar ik heb echt hogere cijfers zoals 8 en een 9 om nog overtegaan.

want als ik dit niet haal dan wordt ik door verwezen naar een mbo opleiding

wat ik echt niet wil omdat ik dan mijn droom opleiding niet kan volgen

mij vraag is of iemand de beste of een van de beste manieren weet

om echt hoge cijfers te halen zoals een 8 of 9

Alvast bedankt,

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Beste leer tactiek

Héél véél leren, dus ook in de weekenden gewoon een paar uur achter elkaar stof doornemen. Dingen die je niet snapt direct aan de leraar vragen. Schaam je niet om vragen te stellen. En maak zoveel mogelijk oefeningen, dus oude proefwerken, oefententamens etc. Ook ezelsbruggetjes kunnen werken om zaken gewoonweg te stampen. En -last but not least- alle belangrijke informatie opschrijven in beknopte vorm zodat je een soort samenvatting krijgt.

Als ik dingen opschrijf onthoud ik ze veel beter. Dan lees je je samenvatting terug en denk je: 'duh, dat wist ik, want dat heb ik zelf geschreven' :)

Althans, zo werkt dat bij mij.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Beste leer tactiek

Aansluitend op Anusthesist: vooral zorgen dat je begrijpt wat je leert. Niet gewoon zaken vanbuiten leren (bijvoorbeeld een stelling bij Wiskunde), maar proberen te vatten waarom de stelling waar is en waarom ze werkt. Zo loop je veel minder kans op fouten en moet je je ook niet afvragen 'was het niet + of -, of ...'; je begrijpt het, dus je weet dat. Natuurlijk hangt dat in zekere mate wel samen met veel oefeningen maken. Want zo maak je je de stof eigen.

PS: ik gaf nu Wiskunde als voorbeeld, maar in dat geldt evenzeer voor een vak als Biologie. De exacte namen (bijvoorbeeld meiose en mitose) moet je gewoon kennen. Maar hoe dat proces verloopt, kun je begrijpen.
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Beste leer tactiek

Arclite schreef:maar ik heb echt hogere cijfers zoals 8 en een 9 om nog overtegaan.

want als ik dit niet haal dan wordt ik door verwezen naar een mbo opleiding
Vanuit havo 4 is nu door kunnen gaan natuurlijk de vlotste weg naar je droom. Maar mocht dat nou tóch misgaan, raak dan niet in zak en as. Zoek dan een passende MBO-4 opleiding (die jij mogelijk wel in 3 en misschien zelfs 2 jaar kunt doorlopen) en stroom dan door naar die droom-hbo-opleiding van je.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Beste leer tactiek

Ook zou je kunnen kijken wat voor jou de beste manier is om te leren. de vark test kan je aan de hand van een enquete vertellen wat voor jou de meest natuurlijke manier is om te leren.
"Meep meep meep." Beaker

Reageer