Reactie van een stof met water, zuur, basisch of neutraal?

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 59

Reactie van een stof met water, zuur, basisch of neutraal?

hallo allemaal,

Ik zit zelf in 4vwo, en ben net begonnen aan het hoofdstuk zuren en zouten.

Uit deze twee vragen kwam ik niet uit:

- Je lost 0,1 mol van de onderstaande stof op in 1,0L water. Beredeneer of de oplossing basisch, neutraal, of zuur is.

1. NH3 + H2O <---> NH2 + H3O+ (H+ = zuur)

Maar nu blijkt het antwoord te zijn dat hier OH- ionen uitkomen, zodat de oplossing basisch is.

Hoe kan dit? NH3 staat toch in het lijstje van zuren, en zou dus een H+ af moeten geven?

2. K2O + H2O

Ik kan K2O (kaliumoxide) niet in de binas tabel 49 vinden, hoe kan ik dan zeggen of deze zuur is, en dus een H+ afgeeft, of basisch, zodat deze een H+ opneemt? Of is deze oplossing dan gewoon neutraal?

Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Reactie van een stof met water, zuur, basisch of neutraal?

Stefke1000 schreef:1. NH3 + H2O <---> NH2 + H3O+ (H+ = zuur)

Maar nu blijkt het antwoord te zijn dat hier OH- ionen uitkomen, zodat de oplossing basisch is.

Hoe kan dit? NH3 staat toch in het lijstje van zuren, en zou dus een H+ af moeten geven?
NH2 bestaat niet als losse molecule. Probeer eens de Lewisstructuur te tekenen (doe dit!), je zal zien dat je in de problemen komt.

Welke reactie ontstaat als NH3 een proton opneemt? Is NH3 dan een zuur of een base?
2. K2O + H2O

Ik kan K2O (kaliumoxide) niet in de binas tabel 49 vinden, hoe kan ik dan zeggen of deze zuur is, en dus een H+ afgeeft, of basisch, zodat deze een H+ opneemt? Of is deze oplossing dan gewoon neutraal?
Kaliumoxide reageert in water. Probeer eens een reactievergelijking op te stellen.
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Berichten: 59

Re: Reactie van een stof met water, zuur, basisch of neutraal?

Als NH3 een proton opneemt krijg je:

NH3 + H2O <---> NH4 + OH-

Nu krijg je inderdaad een base, maar hoe kan ik tabel 49 zien dat deze juist een proton moet opnemen? terwijl deze juist bij de zuren staat.

Als K2O reageert in water:

K2O + H2O (<)----> 2 K+ + 2 OH-

Klopt dit dan? en hoe kan ik zien of K+ een zwak of sterk zuur is, en of ik dus een dubbele of enkele pijl moet gebruiken? ik kan K+ namelijk niet in tabel 49 vinden, en zo weet ik er de Kb of Kz waarde toch ook niet van?

Gebruikersavatar
Berichten: 186

Re: Reactie van een stof met water, zuur, basisch of neutraal?

Kun je een Kb vinden van OH-?

Berichten: 59

Re: Reactie van een stof met water, zuur, basisch of neutraal?

Kun je een Kb vinden van OH-?


nee, dat kan ik inderdaad niet vinden, maar ook niet van K.

Is het dan nodig dat ik een enkele pijl gebruik?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: Reactie van een stof met water, zuur, basisch of neutraal?

Stefke1000 schreef:Als NH3 een proton opneemt krijg je:

NH3 + H2O <---> NH4+ + OH-

Nu krijg je inderdaad een base, maar hoe kan ik tabel 49 zien dat deze juist een proton moet opnemen? terwijl deze juist bij de zuren staat.
NH3 is een base met NH4+ als het bijbehorende geconjugeerde zuur. Ga dit na door tabel 49 van Binas nogmaals te raadplegen.
Stefke1000 schreef:Als K2O reageert in water:

K2O + H2O (<)----> 2 K+ + 2 OH-

Klopt dit dan? en hoe kan ik zien of K+ een zwak of sterk zuur is, en of ik dus een dubbele of enkele pijl moet gebruiken? ik kan K+ namelijk niet in tabel 49 vinden, en zo weet ik er de Kb of Kz waarde toch ook niet van?
Je reactievergelijking klopt, maar je conclusie dat K+ een (zwak of sterk) zuur is niet. Je hebt hier te maken met een in water oplosbaar oxide dat een sterke base geeft, dus de reactie die je krijgt is een aflopende reactie. Hint: als K+ geen (zwak of sterk) zuur is, welke stof komt er volgens de reactievergelijking dan wel als zuur in aanmerking?
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Reageer