Zure regen op zinken voorwerp

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 1.247

Zure regen op zinken voorwerp

SK-opdracht:

Als zure regen op een zinken voorwerp valt, kan het beschermende laagje zinkoxide reageren. Waar het laagje zinkoxide is verdwenen, zal ook het zink met H+ reageren.

Als een zinken voorwerp in zoutzuur wordt gelegd, duur het enige tijd voordat je kleine gasbelletjes op het materiaal ziet verschijnen. Verklaar met behulp van reactievergelijkingen waarom dit zo is.

Ik snap niet hoe je weet wat voor reactievergelijking er verloopt bij zinkoxide.

Ik weet dat je H+ hebt, omdat het zinken voorwerp in zoutzuur is gelegd, en ik weet dat er ZnO is, omdat dat gegeven is.

Maar hoe weet ik nu dat er een zuur-basereactie plaatsvindt? Het had toch net zo goed een redoxreactie kunnen zijn?

En ik kan ZnO niet vinden in T49 Zuur- en basenconstanten (Binas). Ik snap niet hoe ik dan de reactievergelijking had kunnen weten.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: Zure regen op zinken voorwerp

ZnO is een amfoteer oxide, dat zowel in zuur als base oplost, zie ook http://en.wikipedia.org/wiki/Amphoteric_oxide

Hoe je dat weet? Kennis. :) Maar het geldt voor nogal veel metalen.
This is weird as hell. I approve.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: Zure regen op zinken voorwerp

Maar goed, je kan ook zeggen dat ZnO al Zn2+ bevat, en gewoon wat tijd nodig heeft om op te lossen. Als dat weg is kan de redoxreactie op het Zn beginnen.
This is weird as hell. I approve.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.247

Re: Zure regen op zinken voorwerp

Hoe je dat weet? Kennis. :) Maar het geldt voor nogal veel metalen.
Ik neem aan dat je het hier hebt over de reactievergelijking opstellen?

Het is toch niet zo dat wij verondersteld worden de zuur-base reactie van ZnO te kennen...?
Maar goed, je kan ook zeggen dat ZnO al Zn2+ bevat, en gewoon wat tijd nodig heeft om op te lossen. Als dat weg is kan de redoxreactie op het Zn beginnen.
De reactievergelijking uit het antw.boek is deze:

ZnO + 2H+ Afbeelding Zn2+ + H2O

Wat jij zegt interpreteer ik als op dit?: :)

ZnO Afbeelding Zn2+ + O2-

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: Zure regen op zinken voorwerp

nee, het antwoordboek is juist hoor. Wat ik wilde aangeven was dat je kan weten dat het geen redoxreactie kan zijn, gezien ZnO als Zn2+ is, in een andere vorm. Dit lost op via de één of andere zuur-basereactie, zoals jij het schrijft.

Of je die reactie moet kennen... ik weet niet hoe het in Nederland zit, maar staan dergelijke reacties niet ergens getabelleerd?
This is weird as hell. I approve.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.247

Re: Zure regen op zinken voorwerp

nee, het antwoordboek is juist hoor. Wat ik wilde aangeven was dat je kan weten dat het geen redoxreactie kan zijn, gezien ZnO als Zn2+ is, in een andere vorm. Dit lost op via de één of andere zuur-basereactie, zoals jij het schrijft.
Ah OK, bedankt voor de uitleg :) Ik snap het nu.
Of je die reactie moet kennen... ik weet niet hoe het in Nederland zit, maar staan dergelijke reacties niet ergens getabelleerd?
Ja, ik was gisteren vergeten dat je voor de zuur-basereactie bij O2- moest kijken, vandaar dat ik vastliep. :)

Reageer