Springen naar inhoud

Redoxreacties permanganaat-ionen

• Log in om te kunnen reageren

Shadow

Shadow

• >1k berichten
  • 1228 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 februari 2012 - 23:29

In zuur milieu is MnO4- een krachtige oxidator:
MnO4- + 8H+ + 5e- ../mods/chem/rightarrow.gif Mn2+ + 4H2O
In neutraal of basisch milieu een matige oxidator:
MnO4- + 2H2O + 3e- ../mods/chem/rightarrow.gif MnO2(s) + 4OH-
In Binas T48 (Standaardelektrodepotentialen) staat ook deze reactievergelijking:
MnO4- + e- ../mods/chem/rightarrow.gif MnO42-
De eerste twee reacties die ik noemde, treden op in een zuur of neutraal/basisch milieu.
Wanneer treedt deze derde halfreactie op?

Veranderd door aminasisic, 29 februari 2012 - 23:30

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

NW_

NW_

• >250 berichten
  • 554 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 februari 2012 - 23:37

De door u genoemde reactie, treedt meestal op in sterk basisch milieu. De reactie:

MnO4- + 2 H2O + 3 e- => MnO2 + 4 OH- zal bij voorkeur in neutraal milieu, of zwak basisch milieu voorkomen.

Shadow

Shadow

• >1k berichten
  • 1228 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 februari 2012 - 23:49

Als ik het goed lees, zegt u dat MnO4- + e- ../mods/chem/rightarrow.gif MnO42- in sterk basisch milieu plaatsvindt?
Mij lijkt het vrij logisch dat MnO42- + 2H2O + 3e- ../mods/chem/rightarrow.gif MnO2(s) + 4OH- juist de halfreactie zou zijn die in sterk basisch milieu optreedt, omdat hierbij hydroxide-ionen gevormd worden?

Typhoner

Typhoner

• >1k berichten
  • 2446 berichten
  • VIP

Geplaatst op 01 maart 2012 - 19:47

Mij lijkt het vrij logisch dat MnO42- + 2H2O + 3e- ../mods/chem/rightarrow.gif MnO2(s) + 4OH- juist de halfreactie zou zijn die in sterk basisch milieu optreedt, omdat hierbij hydroxide-ionen gevormd worden?

juist niet dan hť, je gaat nog meer hydroxide bijmaken op die manier
This is weird as hell. I approve.

Shadow

Shadow

• >1k berichten
  • 1228 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 01 maart 2012 - 19:54

OK, dat is waar, 2 opmerkingen dan:
1. Bij MnO4- + e- ../mods/chem/rightarrow.gif MnO42- is geen sprake van hydroxide-ionen. Deze reactie kan dus ook in neutraal milieu plaatsvinden. Ik begrijp niet waarom deze reactie dan juist in zeer basisch milieu zou moeten plaatsvinden.
2. Wij hebben een stencil gekregen met halfreacties van stoffen die in zuur milieu en in basisch/neutraal milieu plaatsvinden. Bij alle halfreacties die in basisch/neutraal milieu plaatsvinden, ontstaat er OH-. Ik begrijp u wel, want zo zou ik denken dat het evenwicht heel erg naar links (als ik dat goed zeg) verschuift.

Veranderd door aminasisic, 01 maart 2012 - 19:55

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures