Het doppler-effect practicum

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 2

Het doppler-effect practicum

Goedendag,

Een tijd geleden heb ik een practicum uitgevoerd om het Doppler-effect te meten. Ik heb een microfoon aan een slinger vast gemaakt en deze naar een geluidsbron toe laten slingeren. De gegevens hiervan zijn verwerkt in Coach. Het effect is volgens mij goed in de grafiek te zien, alleen lukt het mij niet om de gegevens die de theorie voorspelt ook uit de grafiek te halen. Met de formule voor het doppler-effect kan ik de frequenties berekenen die ook uit de grafiek te halen zouden moeten zijn. Ik heb de maximale snelheid van de slinger kunnen berekenen en als ik de gegevens in de formules invul krijg ik de frequenties voor naar de geluidsbron toe en af.

Ik heb zelf het vermoeden dat de tijd-as niet klopt.

Ik hoop dat iemand mij op weg kan helpen,

Groeten

fermion314

Plaatje van de grafiek
81dopplereffect.jpg
81dopplereffect.jpg (176 KiB) 789 keer bekeken


http://www.imagedump.nl/img577/3375/81dopplereffect.jpg

De frequentie van de geluidsbron was : 440 hz

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Het doppler-effect practicum

Iemand die hier een handje kan toesteken?
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Het doppler-effect practicum

Deze discussie is hier:

http://www.natuurkunde.nl/vraagbaak/view.d...requestId=32842

al volop onderweg. Om dubbel werk te voorkomen mogelijk beter daar aansluiten.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Technicus
Berichten: 1.166

Re: Het doppler-effect practicum

Het probleem is dat je sample-frequentie veel te laag ligt.

Als je een frequentie wilt meten, dan gaat dat het makkelijkst/best als je dat doet met tenminste 2 keer de frequentie van het te meten signaal. zie: Wikipedia: Nyquist-Shannon Je bronsignaal is 440hz plus of min een beetje, dus je wilt met een samplefrequentie van ten minste 2 * 450 = 900 Hz meten.

Uit jouw tabel blijkt echter dat je 1 meetpunt per 20msec hebt, dat is slechts 50 metingen per seconde.

Dat verklaart ook waarom je grafiek er zo onregelmatig uitziet.

Ik heb in excel een grafiekje gemaakt waar het misschien iets duidelijker van wordt. Je ziet 2 grafieken die in principe allebei dezelfde formule weergeven: sin(x), maar omdat ik bij de oranje lijn slechts 1 van de 10 meetpunten heb ingevoerd ziet die er totaal anders uit.
samplerate.pdf
(22.61 KiB) 269 keer gedownload

Berichten: 2

Re: Het doppler-effect practicum

CoenCo schreef:Het probleem is dat je sample-frequentie veel te laag ligt.

Als je een frequentie wilt meten, dan gaat dat het makkelijkst/best als je dat doet met tenminste 2 keer de frequentie van het te meten signaal. zie: Wikipedia: Nyquist-Shannon Je bronsignaal is 440hz plus of min een beetje, dus je wilt met een samplefrequentie van ten minste 2 * 450 = 900 Hz meten.

Uit jouw tabel blijkt echter dat je 1 meetpunt per 20msec hebt, dat is slechts 50 metingen per seconde.

Dat verklaart ook waarom je grafiek er zo onregelmatig uitziet.

Ik heb in excel een grafiekje gemaakt waar het misschien iets duidelijker van wordt. Je ziet 2 grafieken die in principe allebei dezelfde formule weergeven: sin(x), maar omdat ik bij de oranje lijn slechts 1 van de 10 meetpunten heb ingevoerd ziet die er totaal anders uit.

[attachment=9682:samplerate.pdf]


Ok ik geloof dat ik het laatste stukje van je bericht kan volgen. Maar hoeveel metingen zijn per sec voldoende voor een frequentie van 440 hz? 440 metingen/ sec? Is dit ook in te stellen bij een programma als coach? Dit is de eerste keer dat ik met coach werk.

Reageer