Wachttijd na injection moulding

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 5

Wachttijd na injection moulding

Hey,

Ik zit momenteel op stage voor mijn thesis. Ik ben bezig met een project over plastics. Nu had ik een vraag waar ik wat problemen mee heb.

Ik moet een paar honderden samples maken via injection moulding om deze vervolgens te testen op mechanische eigenschappen via tensile tests, charpy tests en HDT tests en deze te vergelijken met de resultaten van verschillende leveranciers. Nu volgens de standaarden moeten deze samples eerst 7 dage geconditioned worden voor de testen uit te voeren in de standaard atmosfeer (23°C en 50% vochtigheid). Sommige leveranciers zeggen 14 dagen. Waarom moeten deze zolang geconditioned worden? En wat is het verschil tussen 7 en 14 dagen wachten? Wat kan er gebeuren als je de samples toch vroeger test? Heb literatuur omtrent dit onderwerp gezocht, maar weinig tot geen resultaten. Wat hulp of een handige link zou geapprecieerd zijn.

Met vriendelijke groeten,

iQuid

Berichten: 10

Re: Wachttijd na injection moulding

Op mijn stage werk ik met ethyleenvinylacetaat en polyethyleen. Wanneer ik een FID moet opnemen heeft de wachttijd ook een invloed op de resultaten omdat de ketens na het smelten (voor het meten) meer tijd krijgen om te kristalliseren waardoor de faseverdeling dus wijzigt. Aangezien de faseverdeling een grote invloed op de mechanische eigenschappen heeft kan ik me inbeelden dat dit er iets mee te maken kan hebben.

Kan ook iets totaal anders zijn though.

Reageer