Stopcontacten voorzien van randaarde

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Stopcontacten voorzien van randaarde

Ik heb een huis uit 1986, hier zijn dus nog niet alle stopcontacten geaard. Alleen de stopcontacten in de keuken zijn voorzien van randaarde, en als ik het goed zeg in het washok (bij de CV) en de rest niet.

Nu hoef ik niet per se al mijn stopcontacten door het hele huis geaard te hebben, maar ik zou toch wel graag die in de woonkamer voorzien van randaarde. Zeker die waar alle duurdere apparatuur (televisie, stereo, computer, etc.) aan hangen. Nu is het volgens -afgezien van het rotwerk om de kabels te trekken- redelijk goed te doen om stopcontacten te aarden, maar ik vraag me toch af: de betreffende stopcontacten zitten niet allemaal op dezelfde groep. Bovendien zitten er stopcontacten op andere verdiepingen op dezelfde groep als die beneden. Kan ik dan überhaupt volstaan met het aarden van de stopcontacten beneden, of moet ik dan meteen de complete groep aarden? Want in dat geval kan ik net zo goed gelijk het hele huis voorzien van randaarde (en dat wordt dan wél een megaklus)?
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Stopcontacten voorzien van randaarde

Nu hoef ik niet per se al mijn stopcontacten door het hele huis geaard te hebben, maar ik zou toch wel graag die in de woonkamer voorzien van randaarde. Zeker die waar alle duurdere apparatuur (televisie, stereo, computer, etc.)
Begrijp ik goed dat je de apparatuur wilt beschermen? Randaarde is er op gericht dat personen worden beschermd tegen apparaten met elektrische storing. Het voorkomt bijvoorbeeld als er kortsluiting optreed in de voeding van je computer, dat de metalen computerkast (en dus ook een persoon die op de aan/uit knop drukt) niet onder stroom komt te staan.

Wil je je computer zelf beschermen, dan heb je surge protection nodig, bijvoorbeeld: http://www.salland.eu/product/37145/apc-su...n-ph6t3-gr.html

Vergeet dan niet ook datakabels (Radio/TV kabel, telefoonlijn, ethernetkabels) te beschermen.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Stopcontacten voorzien van randaarde

Een computer moet geaard zijn. De reden daarvoor: er zit een netfilter in en dat werkt alleen goed als de aarde ook aangesloten is. Is de computer niet geaard, dan staat op de kast ongeveer de halve netspanning, tengevolge van dat filter. Is niet gevaarlijk, maar als je de computerkast en de CV-radiator tegelijk aanraakt dan voel je het wel.

Aarding hoeft niet per groep, maar wel per ruimte. Als je dus in de woonkamer aan de slag gaat, dan moet je alle stopcontacten in de kamer aarden.

Ik ben zelf ook bezig met zo'n operatie, nog 2 te gaan en dan is het hele huis voorzien van geaarde stopcontacten. Tegelijk wordt alles van opbouw omgezet naar inbouw. Is inderdaad een hele klus die lettelijk stof doet opwaaien, maar ik heb het in etappes gedaan en dan is het goed te doen.

Voor TV en stereo enz. is het niet nodig, want die hebben bij mijn weten nooit een geaarde stekker.

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Stopcontacten voorzien van randaarde

Begrijp ik goed dat je de apparatuur wilt beschermen?
Ook, maar ook mijzelf. Nu is behuizing meestal van kunststof, maar ik heb ook eens een laptop gehad met een metalen behuizing waarbij ik dus continu wat spanning voelde. Toen ik die op een geaard stopcontact aansloot was het opgelost, maar alleen in de keuken kunnen aansluiten is natuurlijk verre van ideaal. Ik heb die dus snel teruggebracht.
Aarding hoeft niet per groep, maar wel per ruimte. Als je dus in de woonkamer aan de slag gaat, dan moet je alle stopcontacten in de kamer aarden.
Waarom precies per ruimte?
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Stopcontacten voorzien van randaarde

Waarom precies per ruimte?
Omdat het zo in de NEN1010 staat.

De achtergrond daarvan is (was): als de aard van de ruimte met zich meebrengt dat stopcontacten geaard moeten zijn, dan mogen er in die ruimte geen ongeaarde stopcontacten zijn.

Tegenwoordig bestaat dat onderscheid niet meer, volgens de nieuwste versie van de NEN1010 moeten alle stopcontacten geaard zijn.

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Stopcontacten voorzien van randaarde

Omdat het zo in de NEN1010 staat.
Ik hou niet zo van "dat staat geschreven" :)
De achtergrond daarvan is (was): als de aard van de ruimte met zich meebrengt dat stopcontacten geaard moeten zijn, dan mogen er in die ruimte geen ongeaarde stopcontacten zijn.
Nu ja, de aard van een woonkamer is toch niet zozeer dat de stopcontacten geaard moeten zin. Van oudsher was dat -als ik me niet vergis- het risico op vocht. Vandaar dat ruimten met CV, badkamer en keuken vaak al wel geaard waren en de rest niet. Het gaat nu meer om de opgestelde apparatuur dan om de ruimte an sich.

Maar goed, iig bedankt voor de info zover. Een leuk projectje iig. :)
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Stopcontacten voorzien van randaarde

Ik hou niet zo van "dat staat geschreven" :)
Kan ik me iets bij voorstellen.

Buiten dat is de NEN1010 een norm, dus niet wettelijk verplicht.

Nog even iets over de aard van de ruimte: er is een periode geweest waar in een woonkamer geaarde stopcontacten moesten zitten als er plavuizen op de vloer lagen, of ander geleidend materiaal.

Bij tapijt of laminaat hoefde dat niet.

Om aan de onzekerheid over de aard van de vloerbedekking een einde te maken is besloten dat alle stopcontacten in een woonhuis geaard moeten zijn. Dat geldt dan voor nieuwbouw. Bij een oudere woning mag de eigenaar/bewoner zelf beslissen of hij de zaak aanpast aan de nieuwste inzichten.

Reageer