Massadebiet/volumedebiet

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 846

Massadebiet/volumedebiet

Hey,

een compressor bij ons trekt buitenlucht aan, ik wil een verband leggen tussen compressor vermogen en debiet. Nu de waarde die ik voor het debiet binnenkrijg is een massadebiet namelijk kg/h. Klopt het dat ik me dan niet moet aantrekken wat de temperatuur en druk van de buitenlucht is? Als dit nu een volumedebiet zou geweest zijn dan had ik er rekening mee moeten houden dat de volumes afhankelijk zijn van druk en temperatuur van het medium, maar dit is dus niet het geval.

Er is wel een kwestie van luchtvochtigheid. Waarbij de massa misschien wat veranderd naarmate er meer of minder vocht in de lucht zit.

Kan er mij iemand raad geven over op wat ik wel of niet zou moeten letten? En of wat ik hierboven zeg wel effectief klopt ja/nee?

alvast bedankt!
Steun de wetenschap en het forum en versterk ons boinc team! - voor meer info kijk op de hoofdpagina onder 'distributed computing'



"The beginning of knowledge is the discovery of something we do not understand" - Frank Herbert (1920-1986)

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: Massadebiet/volumedebiet

Nee. Het is eigenlijk precies net andersom. Simpel gezegd: Vermogen = Volumedebiet maal Δp

Overigens is het nog maar de vraag hoe nauwkeurig dat massadebiet is dat jij aangeleverd krijgt. Als dat berekend is uit volumedebiet, T, M en p dan is inderdaad de vraag wat men voor M genomen heeft wat die varieert dan met de luchtvochtigheid.

Vraag eens hoe men dat massadebiet gemeten, of berekend, heeft.
Hydrogen economy is a Hype.

Gebruikersavatar
Berichten: 846

Re: Massadebiet/volumedebiet

De flowsensor zelf is een annubar, werkt op zelfde principe als een pivotbuis. Ik had gehoopt dat er in de PLC een calculatie ging zitten samen met temperatuur en misschien zelf luchtvochtigheid maar het enigste dat ik kon terugvinden is de omzetting van integer naar real waarde. Ik kan er dan maar enkel van uitgaan dat de omzetting gebeurt in de transmitter (Rosemount 1151DP) en dus geen rekening houd met variable temp en massa..
Steun de wetenschap en het forum en versterk ons boinc team! - voor meer info kijk op de hoofdpagina onder 'distributed computing'



"The beginning of knowledge is the discovery of something we do not understand" - Frank Herbert (1920-1986)

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: Massadebiet/volumedebiet

Een pitotbuis of annubar meet in feite de stuwdruk, dus in eerste instantie is het meetresultaat van het element een functie van ½ρv2. Doordat bepaalde types ook de statische druk p en de temperatuur T meten kunnen zij een massadebiet berekenen en dat als output geven. Bijvoorbeeld de Rosemount 3095MFA Mass Probar Flowmeter.

Mogelijk hebben jullie ook iets dergelijks, maar de door jouw genoemde Rosemount 1151DP is voor zover ik op internet na kan gaan geen flowmeter maar slecht een pressure transmitter. Kijk dus nog maar eens heel goed wat het werkelijke typenummer van jullie flowmeter is.

Wat is overigens de persdruk van die compressor?
Hydrogen economy is a Hype.

Gebruikersavatar
Berichten: 846

Re: Massadebiet/volumedebiet

Ik heb al de gegevens die ik heb over die sensor in bijlage van dit bericht gestoken..

De persdruk weet ik niet direct, maar ik verwacht dat dit niet groot zal zijn, de lucht wordt in een waterbad gestuurd die volgens mij rond de 3m gevuld is dus de tegendruk zal dan wel gewoon de hydrostatische druk zijn nl. dichtheid*hoogte*gravitatie = 998*3*9,81 = 29371.1 Pa of 0.29 Bar.

De motor waar de ventilator aanhangt is trouwens een 500kW motor (high voltage 6000V).

Het is eigenlijk de bedoeling om naar de regelaar te kijken, deze heeft in procent weer hoeveel lucht hij nodig heeft. Ik heb dan deze 'demand' samen met vermogen van de ventilator in een scatter plot gezet in Excel om te kijken of er een verband bestaat tussen de vraag en wat de ventilator doet en er is effectief een mooi verband, alleen is deze niet altijd consistent heb ik de indruk (zie bijlage 2) als je daar kijkt tussen een demand van 60 en 70% zie je dat de ventilator niet altijd dezelfde output heeft, ik ben nog bezig met uit te zoeken hoe ik een model kan maken die misschien wat meer consistent is. Alle input is welkom.

Fred F. alvast bedankt voor al je hulp
Bijlagen
gegevens.tiff
gegevens.tiff (96.71 KiB) 2508 keer bekeken
verhouding.tiff
verhouding.tiff (31.76 KiB) 2529 keer bekeken
Steun de wetenschap en het forum en versterk ons boinc team! - voor meer info kijk op de hoofdpagina onder 'distributed computing'



"The beginning of knowledge is the discovery of something we do not understand" - Frank Herbert (1920-1986)

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: Massadebiet/volumedebiet

Is die compressor de air blower van de LNG verdamper in dat andere topic? Dan moet die lucht dus ook door de brander wat wat drukval kost. Persdruk is dus enigszins afhankelijk van luchtdebiet.

Als ik in gegevens.tiff kijk krijg ik de indruk dat de annubar in de pers van de compressor zit bij een druk van normaal 0.225 barg, maximaal 0.265 bar.

Wat staat op de y-as van verhouding.tiff ? Is dat het compressorvermogen in kW?
Het is eigenlijk de bedoeling om naar de regelaar te kijken,
Zonder meer gegevens, minimaal een soort P&ID, is voor buitenstaanders niet duidelijk hoe de regeling werkt.

Over welke regelaar gaat dit? De air flow? Regelt die annubar flowmeter de compressorcapaciteit? Door toerental van compressor? Of door inlet vanes? Of gaat dit over een heel andere regelaar? Kortom, het is volledig onduidelijk hoe alles aan elkaar geknoopt zit en wat door wat gestuurd wordt.
Hydrogen economy is a Hype.

Gebruikersavatar
Berichten: 846

Re: Massadebiet/volumedebiet

Compressor was hier inderdaad misschien wat een ongelukkige woordkeuze, het is eigenlijk een ventilator met verstelbare schoepen. Het is inderdaad dezelfde als in m'n vorige topic waar lucht wordt aangezogen en langs een brander, in het bad terecht komt. In die verhouding.tiff is de x-as de 'demand' of vraag naar lucht van de regelaar en op de y-as inderdaad het vermogen van de motor (voor ventilator) in kW.

Met kijken naar de regelaar bedoelde ik niet in de regelaar kijken maar gewoon naar zijn uitgang, zijn vraag naar lucht dan. Het is zo dat er 1 vraag is in percent die wordt doorgestuurd naar de regelklep van de fuelgas leiding en naar de 'regelklep' van de luchtleiding samen. Ik zet regelklep van de luchtleiding tussen aanhalingstekens omdat er in principe geen regelklep in de leiding voor de luchtaanvoer zit. De luchtaanvoer wordt volgens mij geregeld door de positie van de schoepen op de ventilator te veranderen. Dit was trouwens ook iets waar ik moeite mee heb, als ik de grafiek van het luchtdebiet en vermogen van de ventilator, in functie van de tijd dan op mekaar leg dan zie je mooi dat die elklaar volgen. Mijn eerste gedacht was dat de motor - bijv. bij een lagere vraag naar lucht - trager zou gaan draaien, waardoor minder vermogen voor de motor nodig was en minder debiet zou geleverd worden maar nu denk ik eerder dat de motor gewoon op hetzelfde toerental blijft draaien en dat de schoepverdraaiing zorgt voor een groter of kleiner debiet. De grotere of kleinere hoek van de schoep vertaald zich dan naar een grotere of kleinere weerstand voor de motor en dus vermogen.

Het is dus mijn opzet om aan de hand van bepaalde parameter (debiet, druk, vermogen, shoepstand, vraag lucht, ...) en hun waarden uit het verleden te kijken hoe het systeem (hier dus de luchtleiding met ventilator) zich gedraagde toen het nog in orde was. Zo kan ik nu realtime gaan opvolgen of dit gedrag nog altijd overeenstemt met hoe het vroeger was en als dit niet het geval is een alarm af te vuren dat er iets niet klopt.

M'n begeleider is momenteel bezig met de realtime schoepstand die wordt doorgegeven aan de plc door te sturen naar de database waar ik hem dan kan uithalen. Zo hoop ik een verband te vinden tussen al deze parameters waar ik dan iets mee kan aanvangen. Zoals het volgens mijn ook gelukt is voor de regelklep maar hier dan voor het circuit van de luchttoevoer.

Ohja het percentage dat gestuurd wordt naar de regelklep van het fuelgas circuit en naar het lucht circuit is uitgaande van de temperatuur van het medium aan de uitgang, dus het medium die in fase is overgaan. Als deze temperatuur te laag wordt dan wordt er meer lucht en meer fuelgas doorgestuurd zodat de temperatuur van het bad terug de hoogte ingaat.
Steun de wetenschap en het forum en versterk ons boinc team! - voor meer info kijk op de hoofdpagina onder 'distributed computing'



"The beginning of knowledge is the discovery of something we do not understand" - Frank Herbert (1920-1986)

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: Massadebiet/volumedebiet

Mijn eerste gedacht was dat de motor - bijv. bij een lagere vraag naar lucht - trager zou gaan draaien, waardoor minder vermogen voor de motor nodig was en minder debiet zou geleverd worden maar nu denk ik eerder dat de motor gewoon op hetzelfde toerental blijft draaien en dat de schoepverdraaiing zorgt voor een groter of kleiner debiet. De grotere of kleinere hoek van de schoep vertaald zich dan naar een grotere of kleinere weerstand voor de motor en dus vermogen.
Motor blijft inderdaad gewoon op hetzelfde toerental. Die inlet guide vanes beïnvloeden de hoek waarmee de lucht de waaier aanstroomt, als gevolg waarvan de curve van opvoerhoogte versus debiet verandert. De opvoerhoogte wordt verlaagd om het debiet te verkleinen doordat het snijpunt met de systeemcurve naar een lager debiet verschuift (en omgekeerd).
Het is dus mijn opzet om aan de hand van bepaalde parameter (debiet, druk, vermogen, shoepstand, vraag lucht, ...) en hun waarden uit het verleden te kijken hoe het systeem (hier dus de luchtleiding met ventilator) zich gedraagde toen het nog in orde was.
Wat was vroeger in orde maar nu niet meer?
Ohja het percentage dat gestuurd wordt naar de regelklep van het fuelgas circuit en naar het lucht circuit is uitgaande van de temperatuur van het medium aan de uitgang, dus het medium die in fase is overgaan.
Dus dat percentage op de x-as van verhouding.tiff komt van de temperatuurregelaar op de uitlaat van de verdampte natural gas?
Hydrogen economy is a Hype.

Gebruikersavatar
Berichten: 846

Re: Massadebiet/volumedebiet

Wat was vroeger in orde maar nu niet meer?
Het gaat hem hier rond preventief onderhoud, dus een realtime controle om te zien of de regelklep of de ventilator nog werken zoals ze horen te werken. Als bijv. de drukval en debiet over een regelklep ineens wijzigen maar de klepstand wijzigt niet, dan kan ik aan de hand van het model die ik had gemaakt met de gegevens van vroeger zien dat het niet meer overéénstemt met wat het normaal zou moeten zijn, en met 'het' bedoel ik dan een constante. Dit is nu uit gelegd voor een regelklep maar dit zou ik nu ook moeten doen voor bijv. dat luchtcircuit etc..
Dus dat percentage op de x-as van verhouding.tiff komt van de temperatuurregelaar op de uitlaat van de verdampte natural gas?
ja, de temperatuur van het verdampte ng wordt live gevolgd, deze op zich regelt dan de toevoer van lucht en fuelgas naar de brander, om zo meer warmte in het bad te steken als de temp van de ng te laag zou worden
Steun de wetenschap en het forum en versterk ons boinc team! - voor meer info kijk op de hoofdpagina onder 'distributed computing'



"The beginning of knowledge is the discovery of something we do not understand" - Frank Herbert (1920-1986)

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: Massadebiet/volumedebiet

In dat geval moet je toch ook rekening houden met het debiet van de LNG, want dat zal toch niet elke dag precies hetzelfde zijn?

In die grafiek verhouding.tiff kun je op de Y-as beter niet het ventilatorvermogen plaatsen, maar ventilatorvermogen (kW = kJ/s) gedeeld door LNG debiet (kg/s) zodat je bij bijvoorbeeld 80 % een Y-waarde krijgt van bijvoorbeeld 13 kJ/kg (= 420 kW / 32 kg/s).

Wellicht krijg je dan minder verticale spreiding in je grafiek.
Hydrogen economy is a Hype.

Gebruikersavatar
Berichten: 846

Re: Massadebiet/volumedebiet

In dat geval moet je toch ook rekening houden met het debiet van de LNG, want dat zal toch niet elke dag precies hetzelfde zijn?
Hier kan ik even niet volgen, als het debiet van het LNG wijzigt zal de temperatuur van het aardgas aan de uitgang mee wijzigen, maar dat zie je dan toch in wat de regelaar vraagt aan lucht en fuelgas? Die vraag is niet een constante, dus die wijzigt constant mee met wat de regelaar nodig acht.
Steun de wetenschap en het forum en versterk ons boinc team! - voor meer info kijk op de hoofdpagina onder 'distributed computing'



"The beginning of knowledge is the discovery of something we do not understand" - Frank Herbert (1920-1986)

Reageer